Højt vandtryk på varmt brugsvand.

Hej
Sidste år fik jeg ny varmvandsbeholder(150L til fjernvarme), og har derefter haft meget højt tryk på det varme vand efter brug.
Beholderen står i kælderen og vi har badeværelser i stueplanen og 1 sal. Efter brug af varmt vand eks. et bad, lukker sikkerhedsventilen (10bar) ca. ½ L vand ud.
Jeg har læst mig til at når man lukker for det varme vand, vil det varme vand i rørene udvige sig og derfor skabe stort tryk.
Mit spørgsmål er om det kan passe at trykket skal stige så voldsom eller om der kan gøres noget, det giver en del vand på bare en uge.
Håber der sidder en klog "VVS`er" derude som kan hjælpe mig.
VH
Karsten

K.B

Hej Sidste år fik jeg ny varmvandsbeholder(150L... Vis hele indlægget
18 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Nej, der sidder ingen pumpe, det er direkte fra beholderen.
Dette betyder at det tager meget lang tid inden det varme vand når frem til hanerne(skal løbe ca. 40 sek), var hurtiger med den gamle varmvandsbeholder. Da jeg fik ny beholder fjernede de en del af de gamle rør, så nu ser det hele meget enkelt ud med kun det halve antal rør, har hørt om en "sløjfe", kan det være den som de har fjernet og hvad gør den?
Tror ikke det er "vandværket" som skaber trykket, men mere det varme vand i rørene som udviger sig efter brug af varmt vand og derved presser vandet tilbage i beholderen og ud gennem sikkerhedsventilen. Og dette giver ca. ½ L vand hver gang vi har taget eks. et bad :o( altså kort tid efter vi har lukket for hanen.

K.B

En "sløjfe" er ofte et øgenavn for en løkke/retur-løb.
Så det har sikkert været cirkulations anlæg førhænd, hvilket også passer godt sammen med din beskrivelse om, at med den gamle havde du varmt vand med det samme, mens det tager tid med den nye beholder.

Jeg ser én løsning på dit problem: En akkumulator/buffer med en kapacitet på ca. én liter ved en trykstigning fra 5 til 8 bar f.eks, men med et maks arbejdstryk på 12-15 bar, og ved den relevante temperatur.

Dette vil gøre at du ikke kommer op på sikkerhedsventilens åbnings-tryk ved vandets udvidelse under opvarmning.
Samtidigt vil akkumulatoren ikke blive "fyldt" ved vandværkets tryk, men først når vandet efter kontra-ventilen udvider sig.
Sæt denne akkumulator lige efter kontra-ventilen, evt. på samme afgrening som sikkerhedsventilen, så er det det kolde, og ikke det varme vand der fyldes i den.

Alternativet er at få re-etableret et cirkulerende varmt vands anlæg, der vil begrænse udvidelsen, men langt fra fjerne effekten/fænomenet, og du vil også stadigvæk have den spildte energi at tage med i beregningen.

 

Tak for svaret.
Det lyder meget sansynlig det du skriver, og mener at der var oliefyr før der blev lagt fjernvarme ind, så meget af rørsystemet var nok genbrugt.
Nu er jeg ikke den store VVS`er, hvad er en akkumulator/buffer? Har du evt. et link hvor den kan købes, eller bare et billede. Tak

K.B

Jeg sidder desværre på en MEGET langsom forbindelse, så jeg kan ikke finde et link til/for dig.

En Akkumulator er en lille beholder, der indeholder en membran, som har en "baggas", typisk Nitrogen, til at være den "luftlomme" som der tidligere er snakket om.

De specifikationer du har brug for, overhordnet set, er følgende:
Arbejdstryk: 5-8 bar
Maks tryk: 12-15 eller højere
Arbejds Volumen/kapacitet: min. 1 litter.

Der ud over, har du brug for en tilslutnings mulighed, som er afhængig af din eksisterende installation.
Bed blik-tudden om at finde détte til dig, og få den sat på f.eks. med et T-stykke i kold vands forsyningen til varmt vands beholderen, på beholder siden af kontra-ventilen, men på den "kolde" side, ikke den varme side af beholderen.

 

Jeg tror du skal til at tænke lidt over situationen her og sortere lidt i det vås med akkumulatorer, buffere og hvad der ellers kommer frem!
Man bruger trykekspansioner i varmeanlæg - jeg tvivler meget på, at du overhovedet kan få en beholder, der er VA godkendt dvs. må bruges til brugsvand i DK. Der er typisk gummi i membranerne og de afgiver smag og lugt!

Hvis du har en idé om at sikkersventilen er defekt, så få installationen trykprøvet og evt. udskiftet ventilen på garanti - du siger jo den er helt ny!
Annonce
Jeg sidder i bestyrelsen i en Andelsboligforening og vi har de samme problemer.
Vi har inden for det sidste år fået skiftet vandmålere i 33 boliger. De er alle med kontraventil.. Efter de er installeret har mange af boligerne den "defekt" at lige når man åbner vandet er der meget tryk på... Det falder hurtigt...
Det værste er at når man åbner eller lukker for vandet, giver alle rør sig i en højlydt gong.
For en uge siden havde vi den første rørskade... og jeg forventer at der kommer flere... Det er jo noget af en stresspåvirkning rørene udsættes for.
Først det højlydte gong hvor man kan fornemme at alle rør lige rykker en gang og så det høje tryk.

Nogle siger at det skal der gøres noget ved og andre at der ikke sker en disse ved det... Men jeg er sikker på at alle svagheder kommer frem i dagens lys i form af sprængte vandrør.. og det er jo altid de skjulte.

Gå efter bolden - ikke manden.

Den glade ejer af en "Maxi 77" byggeår 1980 nr. 3012
 Svendborg

VVS'eren, de fås også med stål-membran, og så giver de ikke noget fra sig.
Men selvf. skal Karsten huske, at hvis han vælger sådan en løsning som jeg foreslår, så skal det selvfølgeligt være en akkumulator der er godkendt til fødevare brug.

Grandoldman: Folk skal lære at lukke stille for vandet, i stedet for at "smække" ventilen i. Det kan forebygge en hel del.

 

@Steensen;
Jeg kunne rigtigt godt tænke mig at se sådan en fætter til brugsvand i DK;

1. Det er godt nok en skidt idé at sætte noget med stål (rustfrit?) ind i en installation med brugsvand, der indeholder messingdele - som stort set alle småhusinstallationer gør. Så skal han da først til at lave om i installationen.....

2. Karsten Laursen taber 0,5 liter vand ud på gulvet hver gang han bader; hvad mon tilbagebetalingstiden på installation af det her mon kan være - simpel tilbagebetaling? Hvis en m³ koster 50,- så koster 0,5 liter vand 2,5 øre... jeg tror ikke nogen af os bliver gamle nok til at se den løbe hjem... selvom vand stiger til det dobbelte? 
Der er selvfølgelig et miljømæssigt issue og hvem vil hælde ubrugt rent vand ud, men jeg tror der må findes en anden løsning?

3. Jeg kan komme i tanke om et produkt, der minder om det som vi taler om her, nemlig en slags hydroforebeholder dvs. som anvendes hvor der er eget vandværk. Den har muligvis en membran i, men jeg synes vi er ude i noget " over-engineering" her eller...?

@Grandoldman; Mattson har en højtberåbt soft closing ting i deres batterier, som netop skulle afværge den type skader du taler om.Har i øvrigt ingen erfaringer med det, måske andre i forumet kender produktet?
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis