Bæreevne bræddegulv

Jeg bor i en gammel lejekaserne fra 1880'erne i København, og driver virksomhed fra mit hjem. I den forbindelse skal jeg have et brandskab stående. Det er en sød lille sag med en base på ca 60x60(x75) som står på 4 stålhjul, og vejer ca. 100-120 kg. Heldigvis har ejerne af min ejendom tilsyneladende altid været nærige, så der er ikke slebet meget af gulvet, som er planker jeg skønner til at være 30-35mm tykke. Skabet kommer til at stå mod en væg, og strøerne løber parallelt med åbningen, altså kan det ikke placeres, så vægten fordeler sig over to strøer (medmindre der altid ligger én langs væggen!?).
Umiddelbart siger min fornuft mig, at det ikke bør være et problem - der må have stået tunge kakkelovne her i tidernes morgen. Men det er alligevel ret meget vægt på 4 små flader.
Skal jeg skære et spor i en plade og lægge under til at fordele vægten, eller er det ikke nødvendigt?
3 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
eneste grund til at ligge noget under skabet, skulle være for ikke at lave mærker i gulvet. 30kg er ikke meget, selv på et meget lille areal. og det er 120kg heller ikke på 60x60. Du kan jo prøve at stille dig på et ben, og hoppe lidt på stadet, så kommer du sikker et godt stykke over 120kg tryk uden at gå igennem gulvet
Det var også hvad jeg selv tænkte, men rart at få en anden mening på det, så tak for det. Havde bare ikke lyst til at ende som en Gevalia reklame 
Gulvet er ikke noget at råbe hurra for i forvejen, så et par mærker fra eller til gør vist ikke noget. 
120 kg er ingenting, folk har 1000 L akvarier stående på tyndere gulve end det
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis