Scheer sinkeapperat

Hej alle

Jeg har fået fingerene i ovenstående agregat, men har overhovedet ingen forstand på den, er dog klar over den skal bruge en Scheer HM30 overfræser.

Er der nogen der har kendskab til den, og som kan bidrage med info ang opstilling og betjening eller en som har arbejds-/brugsanvisning på den?

Jeg har søgt på nettet, men kan ikke rigtig finde noget.

Jeg vedhæfter billede, måske er der en der kan se om den er komplet eller om der er mangler.

Med venlig hilsen RH

Lidt er godt - meget er bedre.

30 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Vedhæftede filer:

Med venlig hilsen RH

Lidt er godt - meget er bedre.

RH

Det er et fint stykke værktøj du har fået, lige til at spænde din overfræser på, med det rette skær.

Giv den et tyndt lag syrefri olie så den glider let.

Jeg kan ikke se der mangler noget i dit sinke apparat.

Spænd det rigtige overfræser bor på og prøv dig lidt frem, det er nok den nemmeste metode til at lære dit nye værktøj at kende.

En brugsanvisning har jeg desværre ikke.

Må jeg på min vanlige vis takke på forhånd for et eller nogle svar?
Med venlig hilsen 
maskinsnedker. (emeritus)

Den korteste vej mellem mennesker er et smil.
Hej maskinsnedker
Det bliver så også et problem, det med overfræseren
Jeg har fundet en på ebay som jeg går og venter på. Mon der kun findes en slags jern til sådan en sag?
Jeg vil prøve mig lidt frem når jeg får fræseren.

Med venlig hilsen RH

Lidt er godt - meget er bedre.

RH.

En Scheer overfræser har boret et indvendigt gevind, og boret/skæret du skal bruge til sinker har form lidt som en svalehale.

Du kan få flere forskellige profiler mener jeg da at kunne huske, det er + 20 år siden jeg har brugt en sådan overfræser, Carl F og andre større værktøjs firmaer har dem eller kan skaffe dem, men det er helt sikkert en god maskine & bor, er måske ikke helt så billig som andre mindre overfræsere.

Har du mulighed for at afprøve inden køb er det jo det allerbedste, men det ved du sikkert.

Dit sinke apparat har flere indstillings muligheder, som du bedst lærer ved at skru lidt på dem, og lave nogle små prøver, sinkerne må ikke være for stramme/slappe, tænk på at limen gir' lidt fugt til træet som (svulmer en lille bitte smule) når du smører limen på.

Sinker som er for stramme er så ikke til at tæske sammen og limen har kun en afmålt "åen tid" men det står som regel på lim-tuben/bøtten hvor lang tid inden du har inden du skal være færdig med at spænde sammen for at få den bedste lime resultat.

Må jeg på min vanlige vis takke på forhånd for et eller nogle svar?
Med venlig hilsen 
maskinsnedker. (emeritus)

Den korteste vej mellem mennesker er et smil.
Jeg har en hm 14, så jeg har dog lidt kendskab til scheer overfræsere. Men har aldrig prøvet at sinke på en sådan maskine.Derfor havde været rart hvis der var nogen der kendte lidt til den.
Ps. Er også selv maskinsnedker

Med venlig hilsen RH

Lidt er godt - meget er bedre.

Annonce
RH.

Nå ja kollega, det er da også rigtigt vi er jo ikke omvandrende orakler som ved alt.

Det er jo ikke til at vide hvilke uddannelse profesion brugerne her har, og er da nok også mindre vigtigt.

Må jeg på min vanlige vis takke på forhånd for et eller nogle svar?
Med venlig hilsen 
maskinsnedker. (emeritus)

Den korteste vej mellem mennesker er et smil.
Man skal jo ikke lade sig hæmme af sin uddannelse (der er nu heller ikke mange stillinger tilbage herovre)

Med venlig hilsen RH

Lidt er godt - meget er bedre.

RH

Hemmet ? ? nej det synes jeg heller ikke, men er da glad for jeg i sin tid fik uddannelsen.

Arbejdet bliver nok i større & større omfang udført af specialarbejdere/maskin-oparatører og robotter, ikke for der er noget galt i det.

Der er ikke noget ved bare at stå & stoppe brædder ind i enden på en 6 sidet kehler, i flere dage/uger ad gangen.

Værktøjer bliver leveret osv.

Må jeg på min vanlige vis takke på forhånd for et eller nogle svar?
Med venlig hilsen 
maskinsnedker. (emeritus)

Den korteste vej mellem mennesker er et smil.
Det heder en dovetail, på engelsk. Det hjælper lidt når google´er

Med venlig hilsen RH

Lidt er godt - meget er bedre.

Hej RH
der er masser af gode film på you tube om disse herlige aggregater. Hos Trend kan du også se en del instruktioner på video.
Jeg har et par stykker fra CMT, de har også videoer. Der er stor forskel på om du skal lave svalehalesamlinger eller sinkesamlinger og om dit aggregat er til det ene el. andet eller begge dele kan jeg ikke lige se. Sinkerne fræser du 'a la sandwich' og svalehalerne fræser du med træstykkerne vinkelret på hinanden. Det er ganske let når man har øvet sig igennem to tre meter planker;-).
Mth
Helle på Møn

Det er skøønt at bo på en gård fra 1721(Uden stråtag). Uddannet tækkemand og byggetekniker.

Der er yderligere 20 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis