Beslag til montering af bordben - hjælp

Jeg er i gang med at lave en ekstra arbejdsplads til mit køkken, men da jeg af æstetiske årsager har valgt selv at lave både bordplade og bordben, står jeg nu med et kæmpe problem ... hvordan monterer jeg bordbenene (lavet af træ på bordpladen?

Naturligvis kan jeg bruge 4 vinkelbeslag, men der må da findes et enkelt beslag til den slags?

I mit lokale byggemarked fandt jeg nogle "sko" med en firkantet metalramme der så havde en vinkelret plade i toppen ... eller rettere i bunden, for de var beregnet til at montere udendørs stolper på en flise eller lign. og de var desværre alt for store til mine bordben, som kun er 45x45 mm.

I byggemarkedet kunne de ikke hjælpe mig med mindre størrelser og de havde i øvrigt ingen beslag til montering af træbordben på en bordplade.

Jeg er en absolut ikke-håndværker, som bare har en masse idéer og elsker at skabe ting af træ (har lavet både rammer, skabe og trapper), men jeg er desværre håbløst uvidende omkring det "tekniske" ... er der nogle her, som kan give mig et godt råd?

Hilsen Louise
4 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Der findes skam bordbens holdere i mindre størelser net op til det du efter spørger. Så det må være expedienterne på dit byggemarkede der er ubegavede, der er nu heller ikke ret mange af dem der over hovedet ved hvad de taler om. Der findes bla. et system hvor du montere en bolt der har træskrue i den ene end og maskingevind i den anden, dertil findes der små stålplader med gevind som du så skruer bolten op i. Husk at der skal forbores op i bord benet inden du sætter bolten i, ellers vil dette flække.

Her er en skitse over, hvorledes man monterer bordben med sarg og vinkelbeslag. Der er en gammel og gennemprøvet metode, og man kan blive ved med med at spænde slør bort. Laver man ben af fyrretræ bør man affase den yderste kant også og  bruge en gennemgående bræddebolt, da en fransk skrue givetvis vil blive trukket ud. Sargens højde skal indrettes efter beslaget. Bitemas pris er for 4 beslag incl momtringsskruer, franskrue/M8. Højden er 59mm passende til 60mm sarg.


Støvsugerslange


 

Mon ikke tråd starter har fået sine bordben sat på?

Da det var d. 29/4 2012 han spurgte.     

Men det er pænt af dig at svare alligevel, der er måske en anden der ku' få glæde af dit svar. 



Må jeg på min vanlige vis takke på forhånd for et eller nogle svar?
Med venlig hilsen 
maskinsnedker. (emeritus)

Den korteste vej mellem mennesker er et smil.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis