El-installationer. Spænding i "jorden"

Jeg har en almindelig billig polsøger.

Med den kan jeg konstaterer at der er spænding i "jordlederen". GG-leder.
Der er i øvrigt også lidt spænding på stort set alle andre metaldele i sikringsskabet.

Jeg har 2 lysgrupper, og altså 2 sikringelementer eller "-blokke" med alm. 10 A sikringer. (Anno 1978)
Når jeg slukker den ene af de 2 sikringsgrupper, lyser min polsøger væsentligt mindre når jeg holder den på GG-ledern. (Spændingen/amperne/ strømmen eller hvad det kaldes - reduceres????)

1. Er det udtryk for at der er "overgang" et eller andet sted. F.eks. fugt eller rustdannelse i en stikkontakt eller loftudtag måske?
2. Eller hvad?
3. Hvordan finder jeg fejlen? Udelukkende ved hjælp af min polsøger og relativt beskedent personligt mod.
4. Og må jeg idet hele taget løsne ledninger i sikringsskabet?
Jeg har en almindelig billig polsøger. Med den... Vis hele indlægget
16 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Iht. Stærkstrømsbekendtgørelsen, så skal man jo egentligt reelt tilkalde en autoriseret elektriker hvis relæ eller sikringer flere gange i træk bliver ved med at falde ud/slå (hæng mig ikke op på den rette ordlyd).
Du må ikke selv tage afdækningen af tavlen og man kommer aldig igennem en fejlfinding uden at skulle skille nogle ledninger af.
Det er heller ikke sikkert at elektrikeren vil kunne finde en fejl i første omgang, da det kan være en periodisk fejl, som kan være forsvundet når elektrikeren når frem.
Mht. lampeudtag, så må du reelt heller ikke selv skille dette ad dog er dette afhængigt af typen.

Og man skal aldrig gå igang med at rode med fejlfinding, med mindre man er autoriseret eller har en autorisation bag sig.
jeg har væert ude for at det var selve HPFIS relæet det var galt med, så der skal man jo ud i maste sikringerne medmindre man vil lege L-avs
Du kan osse i fremtiden nøjes med at have en gruppe på af gangen så har du da indkredset det til gruppen og derefter forbrugerne
jeg er ikke aut
Elektriker er det noget man er? eller er det bare noget man bliver sat til??
man kan få et billigt multimeter hos Harald, men aflednings fejl er nemmest at finde med krydsspoleinstrument(megger)
essensen af regementet siger det skal laves forsvarligt og godt.

Kun 100% er godtnok

The second rat get the cheese

Tak osse for det svar.

Jeg har skam respekt for strøm og elektrikere og deres uddannelse.

Men det er jo ingen fornøjelse at have en elektriker tågende rundt i et par timer eller 3 for at afslutte seancen med en oplysning om at fejlen er periodisk og ikke kan findes. Afsluttende med en regning på et par tusinde kr.

Essensen af reglementet vil jeg give dig ret i, derfor at der er nogen der er uddannet til at lave det forsvarligt og godt og som er uddannet til at håndtere mere end 13 ampere som jo er det den almindelige mand højest må rode med. Derfor man netop ikke må åbne tavlen selv eller selv gå i "mastesikringen" eller "kabelskabet" da disse tit og ofte indeholder ledere med langt langt flere ampere end der skal bruges til en villavej..
Også derfor at det er blevet påkrævet at der ved salg af bolig, hvortil der skal tegnes ejerskifteforsikring blandt andet skal foreligge en rapport over elinstallationerne i huset, udfærdiget af en autoriseret og godkendt elektriker.
Skrevet af Changbob på 20 jan 2013 22:54
 ...og godt og som er uddannet til at håndtere mere end 13 ampere som jo er det den almindelige mand højest må rode med. 
Øhh det er det ikke rigtigt at "den almindelige mand" må rode med 13A  nu er det jo sådan at du godt må skifte en stikkontakt eller afbryder selv, men derfra og så til at "rode" med installationn, er der immervæk en bid vej...

Det er jo ikke for sjov at man har lavet en uddannelse, hvor man først bliver svend og derefter læser videre til installatør (hvilket svarer til en lang videregående uddannelse, som politikerne mener at alle skal være i besiddelse af)


Jeg vil så bare lige sige at 230V, 13A er mere end rigeligt til at slå et voksent menneske ihjel ! 


Jo ældre man bliver, jo hurtigere har man løbet som ung...
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis