Varmt vands anlæg

Hej LDS folk

Jeg vil gerne have lavet varmt vand i min båd.
Lige nu er der monteret en 150 liters vandtank og en elektrisk 12v pumpe. 
Det varme vand skal bruges til opvask osv. ikke til bad. 
Jeg har fundet følgende på Ebay i tyskland og de priser tiltaler mig mere end dem fra bådudstyrsbutikkerne. http://www.ebay.de/itm/Untertischbo...4d0087662f
Det er klart at ovenstående sæt ikke vil virke med 12 v, men det er også ok hvis det kun virker når vi er tilsluttet landstrøm(har vist også en 230v -12v Inverter et sted).
Er der nogen der kender til sådan en underbordet boiler som ovenstående link refererer til?
Tror i systemet vil virke hvis det ikke er konstant vandtryk på, men kun når hanen åbnes som der er nu(pumpen pumper kun når den kan mærke hanen er åben via trykmåling og ikke via en elektrisk kontakt).

Vil være glad for alle kommentarer/tanker og svar da der jo som sagt er kæmpe prisforskel

MVH

Skauman
4 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Det normale er at vandvarmeren udnytter kølevandet på motoren, og evt. 220V i land.
Det er normalt at trykvandspumpen holder tryk fra pumpen til hanen. Men det er jo en elektrisk forbindelse, der sluttes i begge tilfælde.

Det ligner ikke rigtig noget til en båd.

Lav det selv - det gi'r de bedste klagemuligheder

ErikChristensen 
 Er der nogen der kender til sådan en underbordet boiler som ovenstående link refererer til?
Tror i systemet vil virke hvis det ikke er konstant vandtryk på, men kun når hanen åbnes som der er nu(pumpen pumper kun når den kan mærke hanen er åben via trykmåling og ikke via en elektrisk kontakt).

Varmtvandsbeholderen virker på den måde, at der fra blandingsbatteriet sendes koldt vand ind i vandvarmeren og dermed presses det varme vand ud gennem den varme hane. Der kræves tryk på blandingsbatteriet for, at det virker. Selve vandvarmeren er ikke beregnet til tryksat system




fase
Jeg ved ikke hvordan moderne el-installationer i havne er... Men mange af de steder jeg kommer, kan man ikke trække 2 KW og slet ikke i en overfyldt sommer havn... Yderste på bådebroen.
Ofte er der begrænsning på 0,75 KW..

Gå efter bolden - ikke manden.

Den glade ejer af en "Maxi 77" byggeår 1980 nr. 3012
 Svendborg

Jeg var ikke lige opmærksom på den skulle bruge 2 KW!
Jeg har en saltvandskølet Yanmar 2gm20 i min båd - vil den også kunne varme vandet i en varmtvandsbeholder op (tror ikke kølevandet er særligt varmt da det jo ikke er et lukket system).
Nå men jeg må jo nok bide i det sure æble og købe en dyrere marine model evt. også til 12 v... :-)

- Skauman
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis