Ideer til billigt mini-solcelleanlæg

Hej Lav-det-selv-brugere
Jeg har en lille vandpumpe, der kører med 5 watt vekselstrøm, og jeg vil gerne have solceller til at drive den. Hvordan gør jeg det nemmest og billigst?.. Jeg skal ikke bruge et batteri, da pumpen kun skal køre når solen skinner. Men jeg går ud fra, at jeg skal have en inverter af en slags.
Håber I kan hjælpe.
Bedste hilsner Samuel
6 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Du kan faktisk godt selv købe de silikat plader, men det er et enormt arbejde at lave noget sådant. Der må ikke komme fingermærker på, d.v.s. du skal arbejde iført fine bomuldhandsker, du skal sel lave alt lodde arbejdet og det er finmekanik. Der er faktisk en der har beskrevet det her på LDS, hvor han selv prøvede at lave et solpanel. Så vidt jeg husker var konkutionen at det slet ikke kunne svare sig. Find hellere sådan et lille panel der er til at drive noge lys eller lignende, når det er så små styrker behøves der ikke diverse konvertere o.l.
Skrevet af Samuel1234 på 28 apr 2012 20:24
Hej Lav-det-selv-brugere
Jeg har en lille vandpumpe, der kører med 5 watt vekselstrøm, og jeg vil gerne have solceller til at drive den. Hvordan gør jeg det nemmest og billigst?.. Jeg skal ikke bruge et batteri, da pumpen kun skal køre når solen skinner. Men jeg går ud fra, at jeg skal have en inverter af en slags.
Håber I kan hjælpe.
Bedste hilsner Samuel

 5W vekselstrøm? Er du sikker på, at det er vekselstrøm? Har du ikke nogle data fra en mærkeplade på motoren? f.eks. xxVolt xx A xx Watt og ac eller dc (vekselspænding eller jævnspænding). Under alle omstændigheder er det nødvendig med oplysningerne for at kunne hjælpe dig.

fase
Ja den havde jeg ikke lige set, en 5w vekselstrøms motor, det lyder som en motor der skal have 220 v. og et sådant solanlæg er da slet ikke noget man sådan selv lige bygger.
Hej
Tak for jeres svar.
Det drejer sig om en tresårs fødselsdagsgave til min far, der netop har bygget et isoleret, temmelig stort drivhus. Han har en vandtank på 1000 liter stående, og han vil gerne have vandet til at cirkulere under taget i nogle sorte slanger, når solen skinner, så vandet i tanken kan holde drivhuset varmt om natten. Det ville være oplagt, hvis pumpen kunne køre på solenergi. Jeg ved han har købt en pumpe, der kører på fem watt vekselstrøm, altså 230 volt. Det kan godt være, det var bedre, hvis jeg købte en 12v jævnstrømspumpe til ham, hvis jeg kan finde én. Derudover tror jeg gerne han vil have en lille ventilator til at køre inde i drivhuset. Jeg leder efter et lille billigt solcelleanlæg (uden batteri) som kan trække en lille cirkulationspumpe og en ventilator, når solen skinner.
Er der nogen der ved hvor jeg kan skaffe sådan et og hvad jeg skal bruge for at få det til at fungere?
Du kan jo købe en soldrevet springvands pumpe og en soldrevet ventilator er da heller ikke noget problem at købe, de bruges rask væk i solvarme anlæg af den type den blot monteres på ydervæggen og blæser opvarmet luft ind i huset.
Den lille pumpe der allerede er købt kan i pricippet blot tilsluttes et kontakt ur så er det problem løst, og med et forbrug på kun 5 w. er det da ikke noget gammelfar vil blive ruineret af.
her er der en cirkulationspumpe til 12volt http://vvfs.dk/product_info.php?cPath=63&products_id=453

og en lille solcelle http://kerychip.dk/oscommerce_st/catalog/product_info.php?cPath=21_86&products_id=830

og hvis du vilde have en 12 volt ventilator http://kerychip.dk/oscommerce_st/catalog/product_info.php?cPath=47_151&products_id=144

det hele kan køre direkte på solcellen
du kan evt. lave en øl dåse solfanger til det varme vand
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis