Underligt problem. Startproblemer fra tid til anden.

Hejsa!

Jeg har en Seat Ibiza fra 1996 med en motor 1.4.

Jeg står med et underligt problem med min min bil.
Nogen gange når jeg starter bilen, så går den ud kort tid efter start, ca 4 sekunder. Jeg kan høre at motoren starter og tager fat, men efter der er gået 4 sekunder så virker det som om nøglen blev drejet. Dette kan gentages igen og igen, bilen kan ikke starte. I de 4 sekunder bilen er startet kan man godt nå at løfte koblingen og få bilen til at flytte sig en smule. Der er ingen lyde eller andre ting der indikerer at problemet er der, kun det at bilen går ud. Hvis jeg lader bilen stå i et kvarters tid, så starter den som den skal og kan køre alt hvad jeg har brug for.
Jeg har en gang stået med problemet hvor det varede ved i 3 måneders tid, men en dag jeg så forsøgte at starte den, så virkede den igen.
Problemet opstår ellers med et 3-ugers interval hvor jeg så skal vente et kvarter.
Jeg har haft 2 relativt bilkyndige venner til at tage et hurtigt kig på den, luft-filteret har det godt og tændrørene er iorden. Generatoren fungerer som den skal. Selv har jeg kontrolleret alle sikringer i bilen, de har det også helt fint. En ven sagde også det kunne være vakuum i benzin-tanken, dette er også kontrolleret.
Jeg har fået fortalt at det måske kan være lambda-sonden, men mine "mekanikere" ved ikke hvordan det skal kontrolleres.

Er der nogen der har et bud på hvad problemet kan være, eller har en løsning til at kontrollere om lambda-sonden er iorden?

På forhånd tak for hjælpen.

Dette er mit første indlæg, jeg ser frem til en masse gode herinde. God lørdag!

-Michael
10 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Jeg tror det er benzin pumpen der driller. Prøv evt at lade bilen stå med tænding på et lille minut inden du så starter.
Skrevet af sømpistolen på 28 apr 2012 16:05
Jeg tror det er benzin pumpen der driller. Prøv evt at lade bilen stå med tænding på et lille minut inden du så starter.

Tusinde tak for dit svar. Jeg skriver det på min liste. Vil prøv det af næste gang problemet opstår .
jeg har også tænkt om det kan være benzin-pumpen, men jeg kunne gentage de 4 sekunders tomgang igen og igen. Min spekulation stoppede ved at motoren måske/måske ikke kunne skabe et stort nok undertryk når den startede, og altså "tvang" benzin igennem pumpen, men hvis det er en måde at afprøve pumpen på er det helt igennem genialt!

-Michael
Jeg ville kigge på bundstykket i tændinglåsen og benzinpumperelæet.
Den får tydeligvis benzin, medens nøglen drejes til startposition, men så når nøglen slippes til køreposition, svigter forbindelsen til benzinpumper periodisk.
Det gode ved sagen er, at det netop er en periodisk fejl- Det gør det særlig morsomt.

Med venlig hilsen
ktm

 

ktm: Jeg er selv elektriker, og det lyder som om du beskriver mit problem som værende en "dårlig forbindelse" inde i tændingslåsen. Hvis det skulle kontrolleres, skal låsen så "bare" skilles ad og gennemgås i kontaktsættene? .

PS: Jeg skal til hvidovre om lidt og afprøve jeres råd af, der har kareten holdt siden i nat. I får en tilbagemelding!

Tak igen.

-Michael
Det var et tidssparende råd frem for at skille skidtet ad. Det medbringes. Tak !

-Michael
Det lyder som et elektrisk problem. Udover hvad KTM foreslår, så ville jeg kigge på relæet til styreboksen og til indsprøjtningspumpen.

Chr.

Selvrensende filter = et filter du selv skal rense.

Bankrådgiver = Rådgiver banken om, hvor mange penge de kan plukke kunden for.

Alt hvad jeg gør er forkert. Deri går jeg aldrig galt.

En lignende fejl har jeg haft. Fejlen viste ved, at når bilen var kold, kunne den fint starte, men når den var varm, kunne den lige køre i nogle sekunder og gik så i stå. Det viste sig at være spolen til startspærren, som havde en periodisk fejl. Spolen sidder ved tændingslåsen.
Tændingslåsen er delt i to dele, så du kan udskifte bundstykket, hvis fejlen ligger i dårlig(e) kontakt(er). 

fase
Så er der nyt. Desværre ikke voldsomt godt nyt..

Jeg startede med at dreje nøglen til tænding og lade den stå der 1 minuts tid for at sikre mig alt der kunne/skulle pumpes, også var blevet det. Efter 1 minut startede jeg motoren, men efter 4 sekunder standsede motoren igen. Problemet altså ikke løst.

Jeg forsøgte at give låsen kontaktrens, men igen uden held, det samme problem optræder stadig når jeg forsøger at starte motoren.

Da jeg skulle give låsen kontaktrens fjernede jeg de omkringsiddende plast-afdækninger for at komme ordentligt til. Der sidder en sort plastik-ring uden om selve tændingslåsen, hvor der går en ledning fra ned til relæerne ved sikringerne, mit bedste bud er at det er start-spærren jeg har fat i. Nogen som kan bekræfte dette?

Chr. : Jeg vil kigge nærmere på det. Jeg skal have fat i en haynes bog eller noget i den stil, som jeg kigger på det nu kan jeg kun se en masse relæer navngivet ved tal, det er svært at holde styr på hvad der er hvad og vide om de trækker på de rigtige tidspunkter. Og sidst om de er NO eller NC Men jeg vil kigge nærmere på det, for jeg er ved at være ret sikker på det er et elektrisk problem.

Hvis det nu er start-spærren som giver alle de problemer jeg har, har jeg så mulighed for at lave en "snyde"-start ved at dreje en kode med nøglen? Så man ligesom "forbi-kobler" start-spærren. Kan den evt. afmonteres?

I skal alle sammen have tak for at i gider tage jer tid og hjælpe med det her, jeg står virkelig med håret i postkassen.

-Michael
Der sidder en sort plastik-ring uden om selve tændingslåsen, hvor der går en ledning fra ned til relæerne ved sikringerne, mit bedste bud er at det er start-spærren jeg har fat i. Nogen som kan bekræfte dette?

Det tyder på at du har fat i det rigtige. Den sorte plasticring, du omtaler, er spolen til startspærren. Det er den, der sender signalet til startspærren, og den kan ikke forbikobles.

Jeg forsøgte at give låsen kontaktrens, men igen uden held, det samme problem optræder stadig når jeg forsøger at starte motoren.

At give tændingslåsen kontaktrens kan du kun gøre ved at skille den ad i to dele, fordi den består af en mekanisk del, hvor selve nøglen bliver sat i, og en elektrisk del, hvor kontakterne sidder. Bunden kan iøvrigt skiftes for sig.
Du bliver nok nødt til at skulle til mekaniker for at købe en spole, hvis du vil satse på den. Ellers er det elektronikenheden til startspærren, der står for tur.




fase
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis