Kalkmørtel

Jeg er ved at renovere facaden på mit gamle hus fra 1870. Til det skal jeg bruge kalkmørtel. Hvis jeg køber Bakke-og strandmørtel og vil forstærke den med kalk....hvad for noget kalk skal jeg så bruge? Hydratkalk....stampet kalk....eller hva'?

Gert Friis
5 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
hej
prøv at læs på skandinavisk jura kalks hjemmeside. center for bygningsbevaring er også et godt sted at lede.
mvh

 gørenmasseselvsåvidtmuligt

Jeg vil helt klart anbefale dig at bruge læsket kalk, men husk at tage kalkvandet fra ...

Du bør kunne læse noget mere om det her på Skandinavisk Jura kalks hjemmeside. Ellers tage fat i en murer og hør ham lige ad inden du går i gang. Husk Fæhår i din mørtel, der hvor den skal være ekstra stærk.

God fornøjelse med dit projekt.


Med venlig hilsen


Tibberup Høkeren


www.tibberuphoekeren.dk


Hej. Der er en bog der hedder "byhuset" der omtaler næsten alt om restaurering og vedligehold af gamle huse. Det med at spørge en murer kan være mindre godt for der et par generationer murere der er vokset op med cement, men der må altså ikke komme cement i gamle huse. der er alt for meget energi i cementen og den virker som dampspærre med fare for senere frostskader. Har altid selv brugt strandmørtel og så måske forstærket med et par skefulde læsket kalk til en spand mørtel hvis det skønnes nødvendigt. alt dette med fare for nu at have lagt mig ud med murerne! mvh

 varmetossen

et godt resultat vil du få ved at imprægnere dit hus efter det er hærdet og tørt. Jeg har gode erfaringer med denne model, du vil oplæve væsenlige mindre frostskader og begroninger af alger mos mv. se evt. www.protectos.dk dk, de har imprægnering du kan bruge. Held og lykke med dit projekt.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis