Lidt Tagspørgsmål...

Hej med jer

Påtænker at skifte tagbeklædningen på mit hus i forbindelse med en total renovering, men har lige at par spørgsmål, jeg håber I kan hjælpe med.

Den nuværende tagbeklædning er skifer eternit af ældre oprindelse, huset er oprindeligt fra 1934, men ved ikke hvor gammel tagbeklædningen er.

Jeg vil meget gerne skifte tagbeklædningen til Beton tagsten af mærket B&C Danflock med indbygget undertag.

Det første jeg er i tvivl om er om hældningen på taget er stor nok? Har indvendig på skifer pladerne holdt et en meter langt vaterpas vandret mod taget og målt
op fra enden af, og her målt ca. 47 cm. Har et sted fundet et skema der angiver at hvis man bruger denne model, angiver det en taghældning på 25 grader hvilket
jo skulle være nok til at kunne ligge beton tagsten på, eller? Se evt. taget på billede 1.



Næste problem er om den nuværende spærkonstruktion kan bære vægten af betontegl, som er ca. 43 kg. pr M2 ifølge producenten. Hvem skal jeg have fat i for at få
svar på det? Er det noget en tømrer kan klare, er det spærfabrikken jeg skal have fat i, eller er det en helt 3 der kan opklare det for mig? Se evt. billede 2, 3 & 4, som er taget inde fra i loftrummet.







Mange venlige hilsner

Brian
22 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Det kræver nogle mål på dine spær, samt nogle mål på hvor langt de spænder over, og evt nogle billeder af hele tagrummet så man kan se spærenes konstruktion. Umiddelbart ville en tømrer kunne svare på det ved at slå op i nogle tabeller i en spærbog. 25 graders hældning virker ikke helt galt sådan som dit tag ser ud, og et nyt tag med betontagsten vil godt kunne monteres. Dit næste problem er om eternitten er med asbest, og det ser det ud til det er. Så skal det fjernes af et asbest-saneringsfirma, du kan ikke gøre det selv.

http://www.lyrk.dk
Tak for svaret :-)

Spærrene er 6,5 x 12,5 cm og sidder på Øst/Vest siden med en centerafstand på ca. 70 cm. (Billede 1) På Nord/Syd siden sidder der 3 par af 2 med ca. 40 cm. i centerafstand og 70 cm. imellem parrene som på billede 1(Nord) & 2(Syd). Kan ikke komme til at tage billede af hele loftrummet, da der står en skorsten midt i pyramide spidsen(skal rives ned inden det nye tag lægges). Har vedhæftet en grundplan, som det vil se ud efter ombygningen, der bliver ikke ændret på grundhuset, kun de 2 tilbygninger på Nord & Øst siden. Facadebilledet i tidligere indlæg er taget fra Syd siden.



Hvordan kan jeg se om de indeholder asbest ? Og hvis de gør, må jeg da gerne nedtage dem selv bare jeg anmelder og deponerer som anvist fra Teknisk Forvaltning??? Hvor har du fra man ikke selv må nedtage dem?
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
Skrevet af Ostetyv på 26 apr 2012 23:44
Tak for svaret :-)

Spærrene er 6,5 x 12,5 cm og sidder på Øst/Vest siden med en centerafstand på ca. 70 cm. (Billede 1) På Nord/Syd siden sidder der 3 par af 2 med ca. 40 cm. i centerafstand og 70 cm. imellem parrene som på billede 1(Nord) & 2(Syd). Kan ikke komme til at tage billede af hele loftrummet, da der står en skorsten midt i pyramide spidsen(skal rives ned inden det nye tag lægges). Har vedhæftet en grundplan, som det vil se ud efter ombygningen, der bliver ikke ændret på grundhuset, kun de 2 tilbygninger på Nord & Øst siden. Facadebilledet i tidligere indlæg er taget fra Syd siden.

Hvordan kan jeg se om de indeholder asbest ? Og hvis de gør, må jeg da gerne nedtage dem selv bare jeg anmelder og deponerer som anvist fra Teknisk Forvaltning??? Hvor har du fra man ikke selv må nedtage dem?
Ok kan godt se målene er lidt svære at se :-), Syd/Nord siden er 820 cm. og Øst/Vest siderne er 773 cm. Udhængene er ca 40 cm. Der er ca. 2 meter fra bund af spær til hvor spidsen på pyramiden er højest...
Nu er det jo ikke for at kaste grus i projektet.. men har du overvejet en tagpapløsning?
Evt en listedækning?
Det mener jeg vil passe godt til husets oprindelse og iøvrigt give en moderne og samtidig klassisk fremtoning.

Det er vist den mest anvendte tagdækning på huse af denne type.

Mvh Njord :-)

MVH Njord
Det er ikke noget jeg bilder mig selv ind. Så snart det er skifereternit splintrer de i tusinde stykker ud i hele haven og på dit loft, de er umulige at pille ned hele, og det må du bestemt ikke lave selv. Hele bølgeplader som kan pilles af hele er intet problem, men det kan man desværre ikke med skifereternit. Vi har snakket om det i flere tråde her inde før. Gør du det alligevel og nogen ringer og klager, får du en stor bøde, samt af egen lomme betale for at få gravet 50 cm jord af hele grunden, til deponering fordi det er forurenet. Piller min nabo selv sit skifereternit-tag af, med følger af det ligger i spredt rundt om hele huset, skal jeg være den første der ringer og anmelder det. Det er giftigt for mennesker, og det er noget værre svineri.

http://www.lyrk.dk
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
Annonce
Skrevet af njord på 27 apr 2012 07:14
Nu er det jo ikke for at kaste grus i projektet.. men har du overvejet en tagpapløsning?
Evt en listedækning?
Det mener jeg vil passe godt til husets oprindelse og iøvrigt give en moderne og samtidig klassisk fremtoning.

Det er vist den mest anvendte tagdækning på huse af denne type.

Mvh Njord :-)

Er desværre ikke tilladt ifølge lokalplanen der er for området, har talt med teknisk forvaltning og de mente ikke umiddelbart der var mulighed for dispensation :-( Men skader jo selvfølgelig ikke og prøve at søge om en dispensation....
Hvis du henviser til det er den rigtige arkitektoniske læsning der netop respekterer husets alder og arkitektur...
Så bør de have svært ved ikke at se det fornuftige og give dig dispensationen.....

Evt kan du tage nogle bileder af andre huse i lignenede arkitektur og alder med paptag og bruge disse som referencer :-)

MVH Njord

MVH Njord
Skrevet af Naveren på 27 apr 2012 07:35
Det er ikke noget jeg bilder mig selv ind. Så snart det er skifereternit splintrer de i tusinde stykker ud i hele haven og på dit loft, de er umulige at pille ned hele, og det må du bestemt ikke lave selv. Hele bølgeplader som kan pilles af hele er intet problem, men det kan man desværre ikke med skifereternit. Vi har snakket om det i flere tråde her inde før. Gør du det alligevel og nogen ringer og klager, får du en stor bøde, samt af egen lomme betale for at få gravet 50 cm jord af hele grunden, til deponering fordi det er forurenet. Piller min nabo selv sit skifereternit-tag af, med følger af det ligger i spredt rundt om hele huset, skal jeg være den første der ringer og anmelder det. Det er giftigt for mennesker, og det er noget værre svineri.
Har nu hørt om flere der uden problemer har pillet skifer eternit ned selv, kan sagtens lade sig gøre, hvis man arbejder forsigtigt med det. Du skriver det ikke er lovligt, og det er forkert, så længe det bliver udført forsvarligt og efter reglerne... Se evt. http://www.lav-det-selv.dk/Forum/aft/163252
Skrevet af njord på 27 apr 2012 08:33
Hvis du henviser til det er den rigtige arkitektoniske læsning der netop respekterer husets alder og arkitektur...
Så bør de have svært ved ikke at se det fornuftige og give dig dispensationen.....

Evt kan du tage nogle bileder af andre huse i lignenede arkitektur og alder med paptag og bruge disse som referencer :-)

MVH Njord
Det har du ret i, men nu snyder billederne nok lidt. Huset er i dag det der hedder et pudset træhus, det vil vil sige forskalling påsat stuca net og herefter pudset op. Det er næsten umuligt at få forsikret, pga. af de store muligheder for råd i konstruktionen, jeg har kun fundet et selskab der vil forsikre denne type huse, og så er prisen jo selvfølgelig også der efter. Har i forvejen i forbindelse med renovering ef huset påtænkt at efterisolere udvendigt og herefter beklæde huset med sortmalede liste på 2 beklædning i trykimprægneret træ.
Man er fyldt med gode idéer lige ind til man selv har prøvet at afmontere skifereternit uden at knække pladerne

http://www.lyrk.dk
Der er yderligere 12 indlæg i tråden.
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.
Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også