Ny regnvands kloak. Er det normalt?

Vi fik for 1 mdr siden renoveret vores regnvandsbrønde/kloaker på den ene side af huset.
Dvs den pågældende brønd der er i sat der, er tilkoblet den offentlige regnvandskloak (eller hvad de hedder). Der kommer et rør fra en anden brønd længere henne, og så er der "ledningen" ud til de offentlige. 

Da de var færdig lå jorden helt op til kanten. Ved sidste regnskyld hvor vi ikke var hjemme havde jorden "sat sig" (gik jeg ud fra det var), men nu efter det netop overståede regnskyl ser det sådan ud!
Er det normalt der står så meget vand omkrig kloaken og at jorden synker så meget? Den anden kloak længere henne er der ikke noget problem med. Jorden har sat sig en smule, men slet slet ikke noget i den stil.





Faglært bygningsmaler, gør-det-selv og autodidakt ud i renovering af husmandssted 
3 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Det er ikke så ualmindeligt.
Man kunne nok have stampet jorden bedre omkring kloakken.
Jeg ville bare fylde efter. Det kan godt være, at man skal efterfylde et par gange.

Med venlig hilsen
ktm

 

Nå så er min første indskydelse åbenbart fin nok. Så er jeg mere rolig Var lidt nervøs for, om der måske skulle være sket noget da de havde fyldt jord på.

Så har jeg lige et tillægs spørgsmål i forbindelse med regnvandskloak.
Vi har været henne og sætte nogle låger/hegn op, i den forbindelse har jeg været nød til at grave ca 10-15 cm af terræn i indkørsel pga det skrånede. Nu ligger der så en sø efter regnvejr, da der jo er kommet en lille lavning. Min plan er at grave ca
50-70 cm ned, lægge et lag grus derefter drænrør og så perlesten ovenpå i håb om det kan lede vandet væk jævnt hele tiden.

Umiddelbart ved siden af har jeg en af de "gamle" beton/cementkloaker til nedløbsrør, som jeg vil fører drænet over i.
Kan jeg umiddelbart bare slå et hul i siden af det kloakrør med f.eks hammer og mejsel (så de gjorde det på vores store kloak udenfor da de lavede stikledning), uden at jeg risikere at røret flækker/revner e.lign? Eller skal jeg skære det med en vinkelsliber?
Har så tænkt mig at sætte en plasticstuds e.lign i og støbe fast og så kører drænet ind igennem, eller måske endda bare drænrøret direkte. Lyder det som en holdbar løsning? Og vil den overhovedet virke?



Faglært bygningsmaler, gør-det-selv og autodidakt ud i renovering af husmandssted 
Hellere nøddesten!
Skær hellere med vinkelsliberen, men pas på, det er et farligt stykke værktøj!
Direkte på med drænet og støb grundigt omkring, så du ikke får materiale til at løbe ind i kloakken, lidt i stil med din rensebrønd ved tagnedløbet.
Men det er jo den sorteste ulovlighed, nærmest med dødsstraf at sætte et par kloakrør sammen. Slå hellere en gammel dame ned og tag hendes penge. Det giver jo som bekendt ikke dødsstraf!

Undskyld til de politisk korrekte!

Med venlig hilsen
ktm

 

 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis