fra hvornår skulle der laves dåser over spots i lofte

Hej

Vi har overtaget hus i nov, og jeg har nu set at der sidder spots direkte op i isoleringen i begge badeværelse. Men fra hvornår skulle der laves dåser over, eller andet ?

Begge bedeværelser er renoveret i 2003.

Det næste bliver jo så hvad jeg skal gøre ved det ?, vil gerne have tætnet så ikke fugt trænger op eller der bliver suget luft ned.

Mvh. Flemming
Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
9 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Hvis spotsne er godkendt til opsætning direkte i isolering er der intet galt i det. men du kan jo altid købe en safeboks, og silikonere den fast så det er helt tæt hvis det er hvad du ønsker 
Hvis du har mulighed for det så tag et spot ned og se om du kan se et klistermærke. På klistermærket skal du finde et symbol der er bogstavet F, skrevet inde i hvad der ligner et skjold. Det betyder at spotsne må monteres direkte i brændbart materiel. Men det betyder ikke de må sidde med isolering omkring. Hvis der er tegnet en streg ovenover skjoldet med F i, så betyder det at spottet må monteres i et stykke brændbart loft hvor der tilmed er isoleret.
Din store ballade opstår så ved at der er kommet nye symboler siden 2003, det er de symboler jeg snakker om. Overgangsfasen til de nye symboler var utroligt lang - 2003 inklusiv - så du har måske det gamle symbol siddende. Jeg har kigget nærmere på netop dette før, men jeg har ingen erindring om hvordan det gamle symbol så ud.

Kontroller først om fremmest at der er 2,25m til spottets underkant, hvis der ikke er det skal det være vådrumsspots, og de leveres som udgangspunkt med en bagdåse på der gør det lovligt.

-Michael
FORKERT MICHAEL!!!!

Klasse F betyder en afstand på min. 50mm til bygningsdelen!!!!!

Klasse F med "hat" betyder at den på placeres i isoleringen JÆVNFØR den kodkendte lyskilde!!!

Det er folk som dig der skal tie om ting I ikke ved!
Undskyld Michael.
Der var jeg for hurtig på aftrækkeren.
Ja inde i et skjold er ok. Undskyld igen!
Skrevet af installatøren på 20 maj 2012 03:04
FORKERT MICHAEL!!!!

Klasse F betyder en afstand på min. 50mm til bygningsdelen!!!!!

Klasse F med "hat" betyder at den på placeres i isoleringen JÆVNFØR den kodkendte lyskilde!!!

Det er folk som dig der skal tie om ting I ikke ved!


Interesant postulat...er du rar at lægge et link op!

 Certificeret Statiker

Annonce
Skrevet af installatøren på 20 maj 2012 03:05
Undskyld Michael.
Der var jeg for hurtig på aftrækkeren.
Ja inde i et skjold er ok. Undskyld igen!
Ingen ballade. Hvis du virkelig er installatør er det nærmest forventet opførsel fra mester Skyd først, spørgsmål bagefter. God søndag !

-Michael
Hej Flemming S

Jeg ved ikke om du kan bruge dette til noget det er en meddelse fra Sikkerhedsstyrelsen om Indbygningsamature og der er forklaret en del om F mærket og F-hat mærke,
meddelsen er tilbage fra Maj 2006.

Og vil du se et eksempel på hvordan en godkendelse til 230v Indbygningsspot ser ud kan du på denne side under Nordtronic Godkendelser se hvordan den er udarbejdet på flere forskellige indbygningsspot til montering direkte op i isolering.

Hvis ikke du har fået ordnet din installation er der også den mulighed at skifte dine spot ud med indbygningsspot der må instaleres direkte op i isolering og så sætte en dampspærre pakning i din dampspærre så det er tæt igen.

god fornøjelse med din belysning.

Lad dig inspirere her, og tryk gerne på syntes godt om på min side.
Facebook.com søg efter: Salgskonsulent Reene A Nielsen

Du kan også læse mere om hvem jeg er via min LinkedIn profil.
https://www.linkedin.com/in/reene-a-nielsen
Søg Reene A Nielsen på LinkedIn
Hej Reene. Tak for dine gode links. Lige imens jeg har dig; Har du en mail-adresse som du kan fanges på?..............

-Michael
Hej Michael BM

Du kan fange mig på mail eller telefon.

Alle oplysninger finder du under Kontakt på Ranlight.dk og Indbygningsspot.dk
  
Og min mail nederst i signaturen her under.

Lad dig inspirere her, og tryk gerne på syntes godt om på min side.
Facebook.com søg efter: Salgskonsulent Reene A Nielsen

Du kan også læse mere om hvem jeg er via min LinkedIn profil.
https://www.linkedin.com/in/reene-a-nielsen
Søg Reene A Nielsen på LinkedIn
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis