Opfriskning af bordplade.

Hej folkens. Min hustru tager snart til Berlin i 2 dage. I den tid havde jeg tænkt mig at ordne vores bordplade(r) i køkkenet.

Der er muligvis tale om billige Ikea-elementer? Ihvertfald ikke en særlig holdbar/resistent plade.

Mine spørgsmål går på:

Hvordan sliber jeg dem? Har ladet mig fortælle at klods og knofedt er bedst. Og i så fald, hvilken størrelse korn bruger jeg?

Efterfølgende skal pladerne jo lakeres. Hvilken slags/type lak bruger jeg? Skal jeg evt. bruge andet?

Og til allersidst, hvilken pensel egner sig bedst til påføring af lak?

Håber I kan hjælpe og evt. komme med bedre/gode råd. 

Mvh Thomas
11 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
hvilken type bordplade er det?  
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
Ved faktisk ikke hvilken slags, eller hvilken træsort. Er kun sikker på det er nogle billige elementer. Har det meget at sige hvilken slags/sort det er da? Kan lægge nogle billeder op senere.
OK.
Pladerne er altså ikke laminat, marmor eller et komposit/plast.

Så mangler vi bare at få at vide om det er hylde-, træsko- eller boldtræ. Eller måske bagindisk rå-gummi-tulipan-træ. Økologisk naturligvis. Det er jo købt i Ikea. >)
For af den kan slibes kræver det af pladen er masiv træ. eller som mimimum af den er beklædt med finer,, Så det skal du lige have styr på før du går igang
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
Annonce
Har taget nogle billeder af bordpladen jeg vil ordne. Håber billederne kan hjælpe jer med at "identificere" type, sort osv. :-)
Det er godt nok nogle grimme mærker den bordplade har fået. Umiddel-bart skal du stå meget længe med en klods og sandpapir før du kommer nogen vegne. Jeg vil tro du skal 2-4 millimeter ned før du kommer ned, hvor du ikke længere kan se de mærker der og det skal du jo vel at be-mærke gøre over hele bordpladen.
Du kan slibe det med en rondelsliber, men det er svært at få det til at bli-ve en ensartet overflade.
Du kan også bruge en båndsliber, men det er kraftig maskine, som kan være meget svær at styr og som nemt laver spor i pladen.

Jeg ville overveje at købe en ny bordplade. Den kan du vel købe for mel-lem 500 - 2000 kr. afhængig af kvalitet og om det skal træ eller en anden type bordplade.
Jeg ville seriøst overveje den mulighed, for det bliver vanskeligt at få det der rigtig pænt igen.

Jeg vil mene det er en birkeplade- andre der er enige/uenige?

Pøj pøj med projektet.

Dan the man - Hellere en skrue for meget end en for lidt.


Ligner umiddelbart bøg eller Birk, og det er en lakeret bordplade, hvis den "bare" skal blive meget pænere, skal alt lakken slibes af, og hvis den skal være perfekt skal den slibes rigtig meget ned, eller lettest skiftes.
Tror godt du kan slibe den, så mærkerne næsten ikke kan ses, men det er et rimelig stort arbejde, og kræver noget godt værktøj.

Den stor revne ved vinduet, ligner at der er sat et ekstra stykke bordplade i forlængelse, for at bordpladen går længere ud i vindues hullet, de er så ikke blevet samlet så godt, så der har kunne trænge vand ned. Det er ikke så let at få rigtig pænt.

Hvor stor er hele bordpladen?
Det kan hurtigt være meget lettere og skifte pladen
Bøg eller ask,, men tror mest på bøg,,, jeg mener den godt kan slibes pæn, men det kræver lidt mere end en klods og et stykke sandpapir,, en kraftig exentersliber men groft sandpapir korn 24 og så er det bare af arbejde dig op igennem kornene, hvis du evt har mulighed for af bruge en rotationssliber ala festool rotex,, hvis du har mulighed for af afmontere bordpladen, kunne du også tage det værste hakker og ridser samt lak med en el høvl,, de er til af få fat i for en billig penge,, men det kræver af du afmontere pladen,, da den ellers ik vil kunne kommme til kanten,,
Hej folkens. Hermed en kæmpe tak for jeres gode og detaljerede svar! Det har været en stor hjælp og føler mig rustet til opgaven nu. :-)

Håber jeg en dag kan hjælpe bare halvt så meget som I har. Rigtig god dag.
Der er yderligere 1 indlæg i tråden.
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.
Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også