Drejningsmoment volvo penta

Hej alle

Har en Volvo penta MD 40 A motor og syns den går med for mange omd. så håber der er en der kan hjælpe mig med et drejningsmoment på denne motor da jeg gerne ville have den længere ned i omdrejninger ..men skal bruge drejningsmomentet på omdrejningerne hvor den yder de fleste HK for at beregne om den kan klare en større skrue 

MVH Minibåd 
2 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Jamen, det er da til at have med at gøre.
Ydelsen i kW og det tilhørende omdrejningstal. Det sætter du ind i formelen:

kW X 9550 / RPM = NM

Hvis du hellere vil regne i HK, så er formelen

HK x 7022 / RPM = NM

Lidt mindre ligetil er det at finde en skrue, der under de givne omstændigheder i din båd passer til motorkaraktestik, fart vindfølsomhed mm. Grandoldman har en tråd om emnet, og det er slet ikke så lige til. Jeg har forsøgt at finde frem til noget formelværk, der kan give et fingerpeg, men det er ikke nemt. Og fagfolkene har ikke andet end "vores erfaring siger" at gætte udfra.

Chr.

Selvrensende filter = et filter du selv skal rense.

Bankrådgiver = Rådgiver banken om, hvor mange penge de kan plukke kunden for.

Alt hvad jeg gør er forkert. Deri går jeg aldrig galt.

Hej

Det var da en gevaldig fin formel, den kendte jeg ikke. Prøvede lige at regne efter på min egen gamle Mercedes motor og det passede. Tak for den. Nå men med hensyn til størrelse af propel, så må jeg sige at Korsør Propeller har fint styr på at regne ud hvor stor sådan en skal være, når bare de har moment, ydelse og hvilken bådtype. Jeg købte en propel ovre hos dem for 3 år siden, og da de hørte størrelsen på den gamle, sagde de at den var for lille, så jeg fik en større og båden sejler perfekt, ligesom motoren har fået et lidt lavere omdrejningstal, og brændstof forbruget er det samme.

Mvh Finn
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis