Støb en cementtromle

Hejsa.

Jeg mangler en cementtromle men synes de er noget dyre. Er der nogen der har erfaring med at støbe sådan en sag selv - det kan da ikke være så svært?

                 Emil
8 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Hvad mener du lige med cement tromle, er det en tromle til græsplænen ?
I så tilfælde kan du da godt lave den selv, men det bliver ikke ret meget billigere af den grund.
Hej.

Jeg har lavet en. Og det kostede nu ikke alverden.. Jeg var heldig at finde et stort PVC rør i en passende diameter.
Så fandt jeg en træplade hvor jeg borede et hul der passer til et vandrør. hullet blev centreret iforhold til PVC røret og der blev skruet nogle klodser fast udvendigt for at holde det hele fast under støbningen.
Et brædt blev tilsvarnede brugt på toppen fopr at centrere og så var det ellers at blæande beton i en passende tør konsistens og skovle det i røret. Der blev vibreret med en pind for at sikre der ikke var luftlommer osv. og så lod jeg ellers tromlem stå en uges tid til hærdning.
Herefetr blev træet afmonteret og så lavede jeg et håndtag af noget profil rør jeg havde liggende.

Ikke specielt svært.. At jeg så ikke har brugt den ret meget er jo en anden sag... men nemt at klare og med PVC røret der stadig sidder på betonnen er den ret nem at rengøre og helt uden huller osv...

MVH Njord

MVH Njord
Det er sådan en tromle på omkring 1.500 kg. til brug på en ridebane jeg egentlig vil lave - så den skal kunne spændes efter traktoren. De koster 7.000-10.000 kr. fra ny og omkring det halve i den blå avis. Jeg synes det er lidt dyrt at give 3000-4000 kr. for en klump cement jeg selv kunne blande. Jeg har noget 2" jernrør liggende jeg kunne bruge som rør i midten men jeg ved ikke lige hvordan jeg skal lave en rund form.

Jeg har en blandemaskine til at blande det med - gode forslag til en form??

V.h Emil
Formen laver du af store beton rør af den type der bruge til bla. kloarker. Det væsentlige er så at få monteret aksel røret lige i centrum. Nu ved jeg ikke hvor lang du vil have den men du køber røret eller to rør og med en vinkel sliber skære du kraven af *, så stiller du røret på en plade krydsfiner hvori du har boret er hul til aksel røret. Foroven laver du med brædder et kryds med klodser i enderne så det sidder med krydset lige over center på røret, her skal du så også bore et hul til akselrøret. Herefter er det bare at fylde røret med beton, glatte toppen af og lade det stå frostfrit i en 14 dage, så skulle det være gennem tørt. så mangler du blot at lave noget træktøj, det er jo nok bedst med noget kraftigt vinkeljern som du får svejset sammen til en gaffel der kan holde akselen der skal igennem akselrøret, og selvfølgelig noget i den anden ende der kan monteres på traktorens træk.

* det skal være en diamantklinge du har på vinkel sliberen.
Skrevet af Håndværkeren på 23 apr 2012 11:04
Formen laver du af store beton rør af den type der bruge til bla. kloarker. Det væsentlige er så at få monteret aksel røret lige i centrum. Nu ved jeg ikke hvor lang du vil have den men du køber røret eller to rør og med en vinkel sliber skære du kraven af *, så stiller du røret på en plade krydsfiner hvori du har boret er hul til aksel røret. Foroven laver du med brædder et kryds med klodser i enderne så det sidder med krydset lige over center på røret, her skal du så også bore et hul til akselrøret. Herefter er det bare at fylde røret med beton, glatte toppen af og lade det stå frostfrit i en 14 dage, så skulle det være gennem tørt. så mangler du blot at lave noget træktøj, det er jo nok bedst med noget kraftigt vinkeljern som du får svejset sammen til en gaffel der kan holde akselen der skal igennem akselrøret, og selvfølgelig noget i den anden ende der kan monteres på traktorens træk.

* det skal være en diamantklinge du har på vinkel sliberen.


Det er en god idé men de er ret dyre de rør...specielt når det skal vi i en rimelig stor størrelse.
Annonce
Kan du finde en gammel rund olietank?

Jeg ville tro at de er runde nok til at kunne bruges til formålet, når ellers fitting osv er skåret væk

 

Lille Emil. Der er altså meget få ting der er gratis i denne verden, det er muligt at de er dyre, men så får du noget der kan holde de næste 25 år.
Hej Emil
vores tromle var lavet ud af to(måske tre) olietønder(ikke de helt store) m. sand/grus i. Og så var de sat i en ramme, der kunne sidde på 3-punktsophænget. Resten må du forestille dig, det er mange år siden:-).
Mth
Helle

Det er skøønt at bo på en gård fra 1721(Uden stråtag). Uddannet tækkemand og byggetekniker.

 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis