Selvantændende klude?

Jeg ved at linolieklude kan selvantænde. Og at de skal opbevares i en tætsluttende malerbøtte eller lign, eller lægges i en spand vand til man kan komme af med dem på anden vis.

Men er der andre vædsker, rensebenzin f.eks. der kan udgøre samme brandfare?
Det kunne være rart med en liste over de mest almindelig brugte olier/vædsker, og hvordan man skal behandle de brugte klude.

Hvem er "mand" for at lave listen?
Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
6 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Med hensyn til selvantændelse, så er det de hærdende olier, der er de værste. Olien hærder ved kontakt med luftens ilt, hvorved der dannes varme. Ligger kluden udfoldet på et bord er der ingen fare, da varmen forsvinder, men er kluden krøllet sammen, eller ligger der en bunke, så kan varmen ikke komme væk, temperaturen stiger og så går processen endnu hurtigere. Så kommer selvantændelsen.
Et tætsluttende låg forhindrer luftens ilt i at komme til, og ikke mindst at ilden kan brænde, skulle der alligevel ske en selvantændelse.

Selvantændelse eller ej, så skal klude, malingrester, fortyndere mm opbevares i en metalbeholder med et forholdsvis tætsluttende låg, så en evt brand kvæles inden den kommer i gang overhovedet. Der skal være god ventilation af omgivelserne, så brandbare dampe fjernes, så der ikke kommer en eksplosiv atmosfære. Rygning, åben ild og omgang med elektriske ting i nærheden af maling og fortynder skal undgås. Risikoen for brand/eksplosion er til stede ved den mindste gnist.

Chr., Der lige nu sidder ovenpå 16000 tons flybrændstof.

Selvrensende filter = et filter du selv skal rense.

Bankrådgiver = Rådgiver banken om, hvor mange penge de kan plukke kunden for.

Alt hvad jeg gør er forkert. Deri går jeg aldrig galt.

Hvis du har en brændeovn lægger du linoliekludene derind, så kan de selvantænde alt det de vil.
Skrevet af Chr. på 22 apr 2012 19:52
...... 

Chr., Der lige nu sidder ovenpå 16000 tons flybrændstof.

Multitaskende mand ??? Lyder ikke helt betryggende
Skrevet af akselj på 23 apr 2012 01:06
Hvis du har en brændeovn lægger du linoliekludene derind, så kan de selvantænde alt det de vil.

Nej, det gør vi så ikke. Det eneste der kommer i brændeovnen her, er det træ der er egnet til at brænde af.
Skrevet af Barrus på 24 apr 2012 12:46

Multitaskende mand ??? Lyder ikke helt betryggende
Jeg er nu helt tryg ved det. Om et par dage regner jeg med at have 42000 kubikmeter (det er 42 millioner liter!) benzin -nok til at tanke alle biler i Jylland- under fødderne. Det er der ingen grund til at ryste på hænderne over. Jeg er vant til det og ved nøjagtig hvad jeg har med at gøre. Modsat hvad mange tror, så er et tankskib ikke hverken forurenende eller farligt. Hvis man ved, hvad man har med at gøre.

Chr.

Selvrensende filter = et filter du selv skal rense.

Bankrådgiver = Rådgiver banken om, hvor mange penge de kan plukke kunden for.

Alt hvad jeg gør er forkert. Deri går jeg aldrig galt.

Så er jeg mere rolig Chr.
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 25% rabat på maling med vores rabatkode hos Flügger.dk Koden er: LDS     Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Sponsor på LDS

Flügger

Find alt til boligforvandlingen, når det kommer til maling og malerrelaterede produkter, på Flügger.dk. Få 25% rabat med koden: LDS

Se mere

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis

Se også