Zinkkvist - Underlag tag

Hejsa

Med henblik på konstruktion iht https://byg-erfa.dk/zinkbeklaedte-kviste.

I flunkerne vil jeg anvende ru brædder med 5mm luft, og på taget påtænker jeg at benytte samme men uden luft imellem... Er det bedre med en krydsfiner(tag) eller fer-not brædder ?

Ved konstruktion af ventileret zink kvist, bør man der svejse pap på taget som underlag ? Eller findes der en "fiber/undertags dug" som kan anvendes lige så vel ?
Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
6 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Du skal have 5-10mm mellemrum imellem brædderne på taget også. Pap under zink er no go. Pappet æder zinken bagfra

 Blikkenslager ved

www.brixgaard.dk

Hvis der ikke skal hverken pap eller anden dug under. Hva' så med kondens?

Og har det ikke ellers tidligere været kutyme at ligge noget kondensstoppende dug imellem.
(Ved godt at tagpap og zink i visse tilfælde ikke har det så godt sammen)
meningen er at kondensen ventileres væk samt kan optages af brædderne hvis nødvendigt. Brædderne skal vendes med splintsiden opad så skulle de hurtigere blive tørret hvis nødvendigt. Det er super vigtigt at der er ventilation rundt i flunkerne og taget da det ellers er en skidt løsning. har dog renoveret en helt del gamle kviste, hvor denne løsning er anvendt og træet er som nyt
Skrevet af Blikslagteren på 22 apr 2012 15:22
Du skal have 5-10mm mellemrum imellem brædderne på taget også. Pap under zink er no go. Pappet æder zinken bagfra

Dit svar undre mig faktisk lidt, da de fleste byg/ERFA blade beskriver at man bør have et lag under i taget, herunder oftest benyttet er tagpap.


Men jo med en kvist konstruktion der er opført som ventileret vil jeg også mene at det er ok uden. Jeg regner med at bygge som vist nedenfor, dog med 145mm spærtræ for at få noget isolering i, samt solide flunke da mine kviste bliver 220cm bredde.

Men bør man bruge vindgips, vindpap, undertagsdug eller ? som vindlag altså ? Har set en del dårlige eksempler hvor vindgips har suget fugt og er lidt betænkelig ved at bruge det ???

Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis