tagpap...

 Jeg har en udhusbygning, i forlængelse af hovedhuset med eternit/skifer tag, der trænger til nyt tag. selve huset har ca. 30 gr. rejsning og udhus ca. 10 gr. Overgangen imellem ligger en skotrende, så vandet fra hus ledes ned over udhus.
 Jeg tror mest på at tagpap (2lags) er den bedste løsning. Er det muligt at bruge f.eks. 25x100 brædder, som erstatn. for lægter,og ( 18mm tagkryds el. osb3 plader) ovenpå, for at holde den samlede tykkelse ens med det gamle tag - så udhustaget kan (passe) ind til nuværende tag på hovedhuset.. Vh. cdp

 

10 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Tjah ! det er en god men dyr løsning, og tagpap tage skal altså vedligeholdes noget mere end andre typer tag. Har du slet ikke overvejet Ståltrapetz plader, de fås i forskellige farver og holder i mindst 50 år. Jeg har det på min baghus bygning hvor taghældningen er under 15 grader. Jeg kan hoppe og danse på det med mine 125 kg. uden at det giver sig ret meget. Jeg har en halv meter imellem lægterne.
Til Håndværkeren

Hvilken fabrikat og type af ståltrapez plader har du brugt og kan du smide et link?
Kan alle ståltrapez plader holde til at man "hopper og danser" på dem med 125 kg? Eller er det en bestemt typer/fabrikat?

Jeg har nemlig selv en lille baghus som trænger til nyt tag, men et rigtigt tagpaptag koster kassen. 

Med venlig hilsen

Allan Johansen
-------------------------------------
Sådan kan det gå: http://www.youtube.com/watch?v=KaHm1ecBCgw 
 Jo - stål er da også muligt... Men det kræver bare en større rep. når det eksisterende tag skal tilpasses. Der ligger jo db. eternit på det hele og skal jeg ændre skotrenden, skal de eternitlag over den fjernes og lægges på ny - dvs. skiferjern og trække søm ud fra neden. Med pappet kunne det tilpasses det gamle. Jeg er ikke doven, men forbeholder mig rettet til den nemmeste løsning.. og de ca. 22m2 der skal pap på kan vel klares for max. 8000kr. Så laver jeg alt træarb. selv og får en fagmand til paparb. Er det en høj pris??? venlig hilsen

 

Det er kun et spørgsmål om lægte afstanden under ståltaget, og netop fordi mit tag kun har så lille et fald, har jeg lægterne siddende tæt, ca. 50 cm imellem dem. Desuden er pladerne popnittet sammen i samlingerne, det var egentlig bare for at de skulle være tætte i samlingerne jeg gjorde det, men det styrker altså også taget.
Jeg har ikke et link, men det er almindelige trapetz plader som der bruges meget i landbruget til lader o.l.
Hmm, det er spørgsmålet om Håndværkerens trapezplader ikke i virkeligheden er det der før kaldes pandeplader, de kan nemlig godt holde til at man går på dem.

De nye trapezplader i 0,4 - 0,5 eller 0,6mm tykkelse, - dem tror jeg bestemt ikke man skal hoppe på med 125kg, med mindre man elsker buler.

Jeg er ret sikker på at de ikke tåler at man går på dem, medmindre der er lagt en træplade ovenpå til at fordele trykket.
Annonce
Mon ikke der fattes en uddybende forklaring.

Huset har altså 15 gr. fald og udhuset 10 gr. Ca.

Men normalt er der da ingen skotrende i overgangen mellem de to tage og tagmaterialer???

HÆ HÆ jeg var lige ude og måle tykkelsen på mine trapetz plader, 1 mm. incl maling på over og underside. Så mon ikke de er noget der kunne ligne 0,95 mm. Men ja de minder om de gammeldags pandeplader, de er bare 4,5 m. lange og med flere små bølger eller hvad jeg nu skal kalde de der der får pladen til at være mere stiv. De kan også bruges som vægbeklædning.
Det hedder måske ikke en skotrende - men der er lagt en zinkplade i overgangen mellem de 2 tage - selfølgelig under toptag og over udhustag. Jeg tænker faktisk på at lægge stål på eternittaget på hovedbygning på et tidspunkt - så måske ville det hele blive mere harmonisk med stål på. Eneste minus er et tykkere tag...

 

Hvordan skulle taget blive tykkere, du skal fjerne det gamle tag før du lægger det nye. Faktisk bliver det meget lettere, noget gamle huse ofte har godt af.
Det kan næppe passe at der ikke kan oplægges f.eks. trapezplader på udhustaget.
De skal stikkes ind under beklædningen på hovedhuset.

Og så skal der tætnes på en sådan måde at der ikke presses vand op under hovedhusets tagbelægning. (Fordi 10 gr. ikke er meget fald.)
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også