lav selv en trappe

Hej jeg vil høre om der er nogen forslag til hvordan og i hvilken materiale jeg selv laver en trappe der skal være  2.45 høj. Trappen skal være børnevenlig. Der er en væg den kan bygges op af til en hems. Den skulle gerne holde i rigtig mange.
Eller bare et godt link...tak og fortsat en go dag. 
Hej jeg vil høre om der er nogen forslag til... Vis hele indlægget
22 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Selvfølgelig skal vi passe på vores børn ! Enig. Og vi har selvfølgelig altså gelænder på hemsen..

Men overvej også lige at lade børnene udvikle deres motorik - der er alstå også grænser for hvor meget sikkerhedsnet de skal pakkes ind i.

Og en trappe til en hems skal jo ikke nødvendigvis opfylde foreskrifterne til en almindleig trappe - så ville der ikke være plads til hemse på de mange børneværelser - og mange hemse er jo også blot forsynet med en stige !

Jeg har tre børn - og de har overlevet at få lov til at klatre i træer uden sikkerhedsnet og gelænder - OG op og ned af deres hemse på hhv viste hemsetrappe og hemsestige.

Den viste "reol-trappe" er 10 år gammel - og har erstattet stigen vi startede med. Min datter er i dag 17 år. Vi har derfor været igennem mange faser med trappen - med vores egne børn og med kammerater - fra vilde børnelege til ungdomsfester og hvad deraf følger ! ALDRIG har vi oplevet skader i forsøget på at bevæge sig op eller ned af hemsen her. I øvrigt var min yngste var 1 år da han lærte at klatre op ad stigen - og han er i dag 12 - og er heller aldrig kommet til skade her.

Dette var blot mit ydmyge bud i debatten.
Roger and over. Jens

@JensHolm

Det forhindrer mig ikke i at mene at:

Det er noget af det værste trappe-konstruktion jeg nogensinde har set!
Ingen håndliste eller andet at gribe fat i - på væggen.
En alt for spinkel konstruktion

Dit indlæg er ren efterrationalisering.
Du vil vel ikke i fuld alvor påstå at du , for at opøve dine børns motorik, helt bevidst har undladt en håndliste, har bygget en meget spinkel konstruktion, samt har monteret en glasplade tæt på trappen.

Men selvfølgelig:
Hvis du succeskriteriet for dine børns opvækst blot er at de overlever barndommen. Ja så fint med mig. Det er jo dine børn.

Hej med jer.

Jeg vil komme med et andet bud på en trappe...
Nemlig den løsning jeg kom til da jeg lavede en trappe til hemsen.
Det blev en ganske enkel model fremstillet af terassebrædder i lærk, billigt pænt høvlet træ der kan anvendes direkte.
Siden er den lakeret for ikke at støv og nullermænd sætter sig alt for fast... 

Jeg fandt den vinkel jeg mente var fornuftig til trappen og regnede afstanden ud mellem trinnene og lavede så en fræse ramme til overfræderen der gjorde at jeg let kunne lave sporene i samme bredde, vinkel og dybde.
Trinnen passer stramt i sporene og er både limet og skruet ude fra. 

Beslaget den sidder fast i er en lidt specl hjemme gjort model der dels tillader stigen/trappen let kan afmonteres, dels at den kan hejses op UNDER bjælkerne... Hensen går ind over rummet ved siden af.. så værelset rummer både fordelen ved lofttil kip og den luft det giver samt den ekstra plads på en hems....

Der er et lille gelænder ved siderne af trappen så man ikke bare skrider ned.. hemsen er iøvrigt knap 3 m dyb.. så der er plads til at sove og hygge :-)

MVH Njord
Skrevet af JensHolm på 26 apr 2012 12:11
Til inspiration - her er den hemsetrappe jeg har bygget til min datters hems..
Er bygget i MDFplader og er kombi af reol og trappe - her er højden ca. 210 cm og 9 trin á ca 23 cm højde.
Nr. 2 trin er lidt større og bruges også til at sidde på som ekstra plads ved siden af skrivebordet.
/jens

Med en to-årig datter der klatrer op af reolerne som en abe (med stor selvsikkerhed og uden at skvatte ned) herhjemme hvis vi ikke stopper hende, synes jeg dette er en delvis fin konstruktion... De kan finde ud af mere end vi i vores forsigtige fremsynede forstand tiltror dem. Men glaspladen og de skarpe hjørner.. det får det altså til at gippe i mig. 
Ja, og de kan finde ud af meget mere end deres total mangel på respekt /viden om hvad der kan gå galt advarer dem om.. Det er jo præcis derfor der er så store krav om sikkerhed i forbindelse med legetøj og legepladser. Men hvis i mener det er helt cool at lade en 2 årige kravle rundt i to meters højde er det nok med mig, men stakkels barn den dag det går galt. Omvendt der skal jo være noget stof til ekstrabladet og de andre aviser, samt data til diverse statistikker om faldulykker. TO spurgte om et godt råd til en trappe til en hems, og det mener jeg bestemt ikke denne løsning er.
Annonce
Hvad med en ribbe?
Den giver ogsaa ungerne en mulighed for at lave gymnastik :-)
Det andet er at de kan holde fast med haenderne mens de klatrer op

Karsten
Skrevet af sømpistolen på 27 apr 2012 16:25
Ja, og de kan finde ud af meget mere end deres total mangel på respekt /viden om hvad der kan gå galt advarer dem om.. Det er jo præcis derfor der er så store krav om sikkerhed i forbindelse med legetøj og legepladser. Men hvis i mener det er helt cool at lade en 2 årige kravle rundt i to meters højde er det nok med mig, men stakkels barn den dag det går galt. Omvendt der skal jo være noget stof til ekstrabladet og de andre aviser, samt data til diverse statistikker om faldulykker. TO spurgte om et godt råd til en trappe til en hems, og det mener jeg bestemt ikke denne løsning er.

Det ville være så meget federe hvis du ikke lagde mig ord og meninger i munden. 

Hans børn er betydelig ældre end min datter som jeg ikke ville lade fare rundt på denne trappe uden opsyn (den vakse ville lægge mærke til at jeg skrev at hun klatrede op, hvis vi ikke opdagede hende... ikke at jeg lod hende dalre rundt i 2 meters højde... Ved ikke hvordan du drog den slutning?). Ville heller ikke lave en sådan trappe uden sikkerheds foranstaltninger... Men derfor er den nu pæn alligevel efter min mening. Men som sagt det der rigtig skurrer mit blik er glaspladen og hjørnerne. Jeg har mere respekt for at falde ned på ting end på gulvet.... Og har prøvet at falde ned fra mange træer og bygninger som barn.. Og det eneste jeg var ræd for var at ramme noget på vejen.
Tror heller ikke at hans yngste efter at have lært at kravle op som et-årig fik lov at klatre selv!?

Min påstand er at en stor del af sikkerhedsforanstaltninger er producenternes forsøg på at undgå amerikanske tilstande hvor du kan blive rig af at skolde dig på en kop kaffe.

Hvis du prøvede at være i Fårup Sommerland tilbage i firserne... Der havde de et fantastisk legetårn, bygget af telefonpæle og tømmer for de 6-12 årige... Det er for længst fjernet, da man kunne kravle ud på ydersiden i 5-6 meters højde.Men nej, de skal pakkes ind i vat... og derfor blev dette fantastiske tårn erstattet med et kønsløst monstrum ala dem man finder hos McDonald.

Min pointe (her og i foregående indlæg): Jeg ved ikke med dig... Men jeg syntes som barn at det var lidt sjovere hvis det var bare en lille smule farligt?! Og jeg har lidt ondt af vores børn at de, tilsyneladende, skærmes for meget mod hele verden.

Nåh ja de gode gamle firsere... dem havde jeg næsten glemt. Det var jo dengang hvor tyngdeloven fulgte en anden formel end den gør i dag. Sikkert en fed oplevelse at styrte 5-6 meter ned i et eller andet varmt sommerland. Fik du det prøvet af? Kørte helt sikkert tilbage fra sommerlandet uden børnestole og seler, men pyt, skidt bare det er sjovt ikke? På vej hjem fra sommerlandet så du da nogle cykelhjelme? Kunne det tænkes at nogen er blevet klog af skade?

Jeg tror vist ikke vi bliver enige her, og bør nok med respekt for TO hensigt snart stoppe den lille spændende debat her.

Ha en fremragende weekend.

Ok, jeg må nok sige at den trappe ser enormt farlig ud...Og glaspladen PUHAAA...Og jeg vil ikke sige at det er ligemeget for det er dine børn. Nej vi har alle et ansvar overfor hinanden og jeg vil foreslå et gelænder som andre også gør det til et par hundrede og så få fjernet bordet eller udskift til et bord med træplade. Husk det der KAN gå galt VIL gå galt en dag.
Lav det gelænder det tager ingen tid og så er det billigt. Flyt i det mindste bordet.

MHT trappen er der en der foreslår terassetræ og det er en rigtig god ide og den vil jeg nok foretrække at udføre den i.
Der er yderligere 2 indlæg i tråden.
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 25% rabat på maling med vores rabatkode hos Flügger.dk Koden er: LDS     Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Sponsor på LDS

Flügger

Find alt til boligforvandlingen, når det kommer til maling og malerrelaterede produkter, på Flügger.dk. Få 25% rabat med koden: LDS

Se mere

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis

Se også