Ophæng af bøjlestang i gipsloft?

Hej Venner

Jeg skal hænge en bøjlestang op i et gipsloft. Der hvor jeg havde tænkt at den skulle hænge kan jeg ikke ramme nogen spær, så har altså kun gips at arbejde med. 
Stangen er 1,8 m og kommer til at have omkring 60kg tøj. 
'Har kigget på et såkaldt "taganker"? se link

http://eshop.silvan.dk/webapp/wcs/stores/servlet/vare_B%26D-Taganker-krog-M6-18x30-Mm_124538

Hvad vil i anbefale?

PÅ forhånd mage tak...


Andreas
3 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Det er tvivlsomt.
Det kommer bla. meget an på gipspladetykkelsen. Men også fordi det lige præcis er en bøjlestang hvor folk hænger eller smider tøj - på. Kan belastningen jo blive væsentlig større end de 60 kg.

Men du kan jo prøve.

Men ellers kan du lave en slags forstærkning. Af f.eks. krydsfinerplade(r) som du skruer op i loftet med et større antal plugs. Og i krydsfinerpladen(erne) monterer du så din bøjlestang.

Den type du viser kræver også at der er et hulrum over pladen.
Prøv at se denne her ved trækbelastning i gips.
Dit projekt burde kunne lade sig gøre, men den reelle maxbelastning på en bøjlestang er nok en del mere end bare "dødvægten". Så man kunne jo lave en veksel på undersiden (da man angiveligt ikke kan komme til oven på gipspladen) mellem spærene/forskallingen og dermed øge styrken.
Sitting Bull har fat i det rigtige.
At finde en "plug" som holder i gips er ikke noget problem, der findes types der "splatter ud" på bagsiden af gipspladen.
Spørgsmålet er mere om ikke du kommer til at rive hele gipsloftet ned når der kommer lidt belastning på din bøjlestang...

Bent.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis