Vælt et vandtårn!

Hej LDS.

Jeg har et vandtårn stående på min grund. Det var meningen at det skulle sættes istand og bruges som herre/fodbold/tv-værelse, men af forskellige årsager er det ikke længere en mulighed. Nu vil jeg godt have det væltet, og så er spørgsmålet hvordan? Det er opført for 101 år siden, og det er godt håndværk: selve "cylinderen" er ca 35 cm tyk, yderste lag er beton og det inderste lag er mursten, muret op med beton i stedet for mørtel. Vandtårnet står på en hjørnegrund ud til veje på to sider, og den tredje side vender ind mod det bio-rensningsanlæg som hører med til mit hus. Det betyder at det skal væltes i én bestemt retning for ikke at genere eller ødelægge omgivelserne. Men er det nemmere eller bedre at hakke det ned pr. håndkraft, og dermed kunne bestemme hvor brokkerne lander? Det er i hvert fald billigere; et enkelt bud siger ca. kr. 45000,- for at få det væltet og kørt bort, og det rækker min økonomiske formåen ikke til.
Er der nogen steder man kan leje materiel til selv at slå det ned til en fornuftig pris?

God weekend

Mvh Per

Nu fandt jeg ud af det med billeder :-)
Tårnet er seks meter højt, knap tre meter i diameter, og jeg kan formentlig komme af med brokkerne lokalt.


             God samvittighed er tegn på dårlig hukommelse
             http://www.woodrow.dk/
32 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Hvor højt er det, og hvad er diameteren?
Sæt evt et billede ind.
Det bliver jo nok ikke lige noget der kan klares i en Weekend, så måske er det billigere at købe en betonhammer, evt. en brugt, fremfor at leje.
Hvor kan du komme af med murbrokkerne, kan du selv bortskaffe dem?
mvh jens
Det ser godtnok skræmmende solidt ud

En minigraver med betonhammer, vil nok være mere passende, hvis der er plads rundt.

mvh jens
Det var godt nok en fæl opgave, og jeg tror lidt, du undervurdere omfanget af arbejdet med at bryde det ned.
Det er garanteret armeret og rigtig stærkt lavet. Der skal en virkelig god, stor og dyr betonhammer til at klare den opgave bare nogenlunde. Det er absolut ikke en lille maskine fra HN til 600 kr., der gør noget ved det. Det er meget dyrt at leje en sådan kraftig maskine.
Alene bortkørsel af de mange tons, er lidt af en livsopgave, og dyr selv om du kan komme gratis af med brokkerne.
Lad det stå, og benyt din fantasi til at få noget spændende ud af det.

Med venlig hilsen
ktm

 

Skræmmende solidt. Det må du da nok sige.

Og hvis det virkelig er rigtigt at væggene er 35 cm tykke så er det en "umulig" opgave at hakke det ned med håndkraft.

Nu siger du godtnok vandtårn, men er det det? Med 2 døre og vindue kan der ikke have været meget vand der i!

Som også ktm foreslår så ville jeg sætte tænkeren alvorligt igang for at udnytte det til et eller andet formål.

Forære det væk. Udleje eller -låne det. Monterer et solcelleanlæg på toppen. Fundament for vindmølle eller skulptur. Legehus for børnene. Udgangspunkt for svævebane. Pengetank.

Det må være muligt at få noget ud af det!

Annonce
Hej alle.

Jeg har skåret hul i tårnet for ca tre år siden med en diamant-kædesav, så derfor ved jeg at tykkelsen er 35 cm. Historien om vandtårnet er, at fire gårde i byen slog sig sammen om at bygge det for godt 100 år siden. Det blev helt fyldt op med vand, men det lave tyngdepunkt gjorde, at de fjernest liggende aftagere ikke fik vand om vinteren. Derfor blev det fyldt halvt op med murbrokker, jord og andet guf, og så blev der støbt et 15 cm tykt lag ovenpå det. Herefter fyldte man den øverste del op igen, og så kunne alle få vand.
Da det blev taget ud af brug, købte en lokal mand tårnet, og fik lavet sig et hyggeligt fristed, hvorfra man kan se ud over Storstrømmen. Det var ham som satte dør og vindue i.
Tårnet står på min grund sammen med mit nybyggede (2 år gammelt) hus, og grundarealet er kun ca 650m2, så der er ikke så meget plads til at lave børnehave eller Funpark :-) .
Kommunen siger nej tak til vindmølletårn, og pengetank - ja tak, donationer modtages i toppen!
Jeg må lægge hovedet i blød, og se hvad jeg kan komme af sted med, men tak for alle forslag/advarsler.

Mange hilsener

Per


             God samvittighed er tegn på dårlig hukommelse
             http://www.woodrow.dk/
Billeder af vandtårnet da det blev åbnet


             God samvittighed er tegn på dårlig hukommelse
             http://www.woodrow.dk/
Alene det at have sit eget vandtårn, er da en usædvanlig feature, og hvem ved, måske er det trendsættende og kan blive penge værd.
I hvert fald er der ikke mange, der kan prale med det.
Se lidt positivt på det!!
Og ellers synes jeg den med en von And lignende pengetank er glimrende!
Det er da lige før, at jeg er lidt misundelig!

Med venlig hilsen
ktm

 

Sæt en stjernekiggert op i toppen og lav det til et observatorie.
En husstandsvindmølle på nettomålerordningen -så du også kan få varme i observatoriet, når det er vindstille- må der selvsagt til. Så er det jo kommunen, der skal bevise at det ikke er et mølletårn, men et observatorie med grøn energi til lys og varme.

Overskydende strøm kan evt bruges i husholdningen.....

Chr.

Selvrensende filter = et filter du selv skal rense.

Bankrådgiver = Rådgiver banken om, hvor mange penge de kan plukke kunden for.

Alt hvad jeg gør er forkert. Deri går jeg aldrig galt.

Måske sku' jeg starte en lokal udgave af planetariet; ktm og Chr. får fribillet for idéerne, og så kræves der ellers op ved kasse 1 herefter!!!  


             God samvittighed er tegn på dårlig hukommelse
             http://www.woodrow.dk/
Der er yderligere 22 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis