Forskel på en EL montør og en elektriker

Hejsa, jeg kan ikke rigtig finde noget på nettet der klart ridser op hvad forskellen på disse to uddannelser er. Hvad må en EL montør ikke lave som en elektriker må?

12 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Jeg er ikke helt sikker, men så vidt jeg ved tager el-montør uddannelsen kun et par år og som el-montør er du kun arme og ben (kabeltrækker).

Det var stadig nyt, da jeg blev færdig som elektriker for seks år siden. Men vi jokede da en hel del inde på trickerskolen, om at vi havde el-montørerne til det beskidte arbejde

Indehaver af firmaet KV Sikring. Jeg sælger og installerer tyverialarmer, videoovervågning og adgangskontrol til private og erhverv. Jeg er bl.a. forhandler af Jablotron. Se mere på www.kvsikring.dk

Yes jeg havde ret http://www.sde.dk/sde/site.aspx?p=1059

Hvis du står for at skulle vælge uddannelse, vil jeg på det kraftigste råde dig til at vælge den rigtige elektriker uddannelse. Den taget halvandet år mere. Den giver dig mulighed for en breddere vifte af jobs, samt en meget bedre løn.

Indehaver af firmaet KV Sikring. Jeg sælger og installerer tyverialarmer, videoovervågning og adgangskontrol til private og erhverv. Jeg er bl.a. forhandler af Jablotron. Se mere på www.kvsikring.dk

Dvs EL montøren må ikke udføre L-AUS arbejde eller arbejde med tavle montering? Jeg synes bare jeg savner en specifik opridsning af hvad EL montøren må og ikke må. Beskrivelsen er meget overfladisk og kan tolkes på flere måder, der hvor du har linket til.
Elmontør er noget der primærrt bruges af forsyningsselskaber for at opgradere deres tidligere specialarbejderer. Du skal afgjort blive "rigtig" elektriker. Kender ikke forskellen på hvad man må og ikke må.

Hjemmelavet er ikke nødvendigvis et kvalitetsstempel.

Annonce
Elmontøren laver det "grove" arbejde med at trække kabler opsætte kabelbakker lægge rør osv , mens elektrikeren laver det mere tekniske arbejde med at montere, fejlfinde og har et meget størrer arbejdsfelt . 

   elektriker fra jævnstrømmens tid
En el-montør må lave det samme som en almenlig elektrikker
En El-montør må lave det samme som en elektriker Og kan i princippet det samme, hvis personen er oplært/selvlært Desuden er det op til Installatøren og uddelegere ansvaret. Sagt på en anden måde, hvis jeg mener at personen er kvalificeret nok, kan jeg lader en bager udfører jobbet.

Den store forskel på El-montør og elektriker uddannelsen er, at du kan ikke starte på el-installatør uddannelsen med en El-montør uddannelse.

Hvis du nu kigger på denne her (stort set det samme som alle andre hus elektrikere/erhvervs elektrikere ):

http://www.def.dk/Uddannelse/~/medi...3%B8r.ashx
kan virkelig ikke se en fornuftig grund til at blive El- montør??
Bliv da elektriker hvis det er den vej i vil.??

 

Elektrikere skal holdes sig opdateret med diverse certificeringer og sikkerheds diplomer.

De må bland andet ikke udføre arbejde på "live" installationer uden et L-aus kursus.

En el-montør er den som modtager instrukser FRA elektrikeren - selv om han kan det samme.

Der er yderligere 2 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis