Gummiefuge ved loft-væg gipsplade samling

Hej

Jeg har fået at vide, at det er en god ide at opsætte gipspladerne med ca. 5mm afstand i hjørner og ved loft og væg. Og udfylde "sprækken" med en gummiefuge (ikke akryl eller spartelmasse), så skulle jeg undgå revner, når huset arbejder lidt.

Jeg har sat gipspladerne op på den måde. Men nu tænker jeg, om det nu også blive pænt?
Selv en god gummiefuge vil vel synke lidt, hvordan får jeg det plan. Kan jeg bruge lidt akrylfugemasse eller evt. spartelmasse oven på gummiefugen?
Vil det hjælpe at sætte glasfilt oven på det hele tilsidst før der males?

Hvad tænker i om det? 
3 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Jeg har gips vægge og lofter i hele vores nye hus. Jeg monterede gipspladerne så tæt, som muligt på hinanden ved vægge og lofter.

Maleren opsatte filt på det hele og akrylfugede. Det første halve år måtte jeg efterfølgende fuge lidt et par gange igen, men nu er det et år siden og der er ikke kommet nogle nye revner. Og det er endda et træhus der arbejder lidt.

5mm afstand ville jeg ikke lave. Du har ret i at fugen synker lidt og spartler du, vil det jo revne, da det ikke er så elastisk. Jeg kender ikke noget decideret gummifuge, ud over akryl der kan overmales...

Indehaver af firmaet KV Sikring. Jeg sælger og installerer tyverialarmer, videoovervågning og adgangskontrol til private og erhverv. Jeg er bl.a. forhandler af Jablotron. Se mere på www.kvsikring.dk

Gipsplader skal altid sættes på med mellemrum på cirka 5 mm.

Det er absolut en fordel at sætte glasvæv/filt op for at få en ensartet overflade.
Har set malerne sætter en strimmel papir op ved spartelkanterne på gipspladerne og fuger det med sandspartel udvendigt på papiret. Og så maler de bare direkte på-

R. C. Nielsen

LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på spartelmasse og maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
Altså lige for at forstå det. Så fuge med gummiefuge, og buk papirstimmelen og sæt den ene side i den våde fuge og den anden på loftet. Når fugen er tør, så spartelmasse.
Lyder det rigtigt?
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på spartelmasse og maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også