Betontype til nyt terrændæk

Jeg er ved at renovere køkken og badeværelser.

Der er graver ud, lagt isolering, trukket installationer, lagt rionet og gulvvarme. I næste uge kommer murern og støber gulvet. Han har en godt stor blander til en traktor, og vil helst blande det selv, da han så bedre kan styre det i sit eget tempo med fald osv.

Det der undrer mig er, at han ikke har tænkt sig at bruge sten i betonen, kun cement og støbesand i forholdet 1:3,5.

Er det normalt at gøre det på den måde? Der går jo en frygtelig masse cemet til på den måde. Jeg vil også men der vil opstå mere svind. Hvad mener I?


Venlig hilsen

Jens

7 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
hej
Der er sten i beton, størrelsen af sten afgøres af tykkelsen på terrændækket.Det gider en murer ikke pudse i ! Men du har ret i der går en masse cement til et så tykt slidlag. Hvad med at støbe et lag grov beton og så lægge et afretningslag på det ?

mvh snedkeren

 gørenmasseselvsåvidtmuligt

et andet forslag kunne være at lade muren gøre som han sikkert har gjort masser af gange. Lad nu være med at belære en måske meget erfaren murer om hvorledes man støber et gulv. Du har valgt ham fordi du har tillid til ham - så vis ham den tillid og lad ham gøre sit job.

Ja uha da. Man skulle jo nødig fornærme den velærværdige Hr. murer med næsvise spørgsmål!

Lige præcis modsat mener jeg at en "fagmand" skal kunne forklare og argumenterer for de materialer og arbejdsmetoder han anvender.
Og særligt hvis metoderne måske afviger en smule fra de gængse.

Nu tror jeg  nok at det er OK at anvende støbesand i et sådant gulv.
Men det kunne da være rart at høre en faglært murer's mening om sagen.



Jeg mener det er frås at støbe de gulve med sand og cement uden sten. Både fordi det vil kræve meget mere cement, som bygherre så skal betale og tilmed bliver det en ringere beton. Små sten 4-8 mm. er passende hvis det er færdig gulv. 
Tak for alle jeres svar!

Jeg har stor tillid til min murer, og han udfører altid et god og pænt stykke arbjede. Det undrer mig bare, at han slet ikke vil have sten i, da jeg mener det giver en bedre beton som Casten også siger. Det må være fordi det er nemmere at arbejde med når der ikke er sten i.

Carsen: Hvilket blandingsforhold vil du mene man skulle anvende?

Venlig hilsen

Jens

Annonce
det mest korrekte ville nok være at støbe et klaplag, 8-10 cm grov beton med sten, og derefter kan der så lægges et pudslag på 5 cm som han kan lave fald osv i

men det afhænger selvfølgelig af hvor meget plads der er til beton? 10 cm? 12cm? hvor mange m2 i alt?

ellers kan det hele støbes i vibrationsfri beton, hvor der laves udsparringer der hvor der skal være brusenicher og andre steder med fald. og så kan mureren lave pudslag de få steder.

den sidste metode bruger jeg meget på jobbet, men der skal lidt m2 til før det kan betale sig
1 del cement 3 dele støbesand 5 dele små sten. Man kan altså sagtens støbe et pænt gulv i een arbejdsgang selvom der er små sten i. 
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis