Hva er billigst? piller eller luft til luft

Står og skal til at købe et scotte 16kw pillefyr til ca 30.000kr inkl. montering, og kommer nu i tvivl.
Hvad er billigst af et pillefyr eller en luft til luft varmepumpe?

Man burde da kunne regne ud hvor meget el det kræver at lave 1m2 varmt vand? og det samme hvor mange kg piller det kræver? Og på denne måde finde ud af hvad der er billigst?

Jeg behøver ikke høre om fordele eller ulemper for disse, men blot hvad der er billigst?
Her snakkes om en pumpe i samme prisklasse ( ca 30.000kr )

På forhånd mange tak
10 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Tror ikke regnestykket er så nemt som du gør det til, nu skriver du en luft til luft varmepumpe, tror det ville være nemmere at sammenligne en luft til vand varmepumpe, så er tabet på centralvarmen det samme.

Et pillefyr er stort set lige effektivt om det er +7 grader eller -20 grader udenfor, men en luft/luft (eller luft/vand) varmepumpe er er 2-3 gange så effektiv når det er +7, end når det er -20 grader, så kan man selvfølgelig regne med en gennemsnit vinter, og det er jo nok sådan de sammenligner det.

Jeg har læst flere steder at opvarmning med jordvarme koster ca. det samme som opvarmning med pilleovn, om luft/luft varmepumpe så er lige så effektiv som jordvarme ved jeg ikke..
Jeg vil tro at et luft/vand anlæg er billigere.

Vi vil ikke kunne varme vores hus på 150 m2 op lige så billigt med et pillefyr, som vi gør med vores luft/vand anlæg. Vi varmer endda også 200L brugsvand op.

Men vores hus er også nyt og tip-top isoleret, hvilket gør at vi kan køre med en meget lav fremløbstemp på vores gulvvarme.

Derudover skal du huske at du skal bruge tid på at indkøbe piller, lede efter det rigtige tilbud og derefter bruge plads til at opbevare dem. Et pillefyr kræver også regelmæssig vedligeholdelse inkl. Påfyldning af piller.

Strømmen til en varmepumpe kommer selv

Indehaver af firmaet KV Sikring. Jeg sælger og installerer tyverialarmer, videoovervågning og adgangskontrol til private og erhverv. Jeg er bl.a. forhandler af Jablotron. Se mere på www.kvsikring.dk

Weizo:
Tak for svaret omkring luft til vand. MEN hvis du havde læst mit indlæg spurgte jeg ikke efter Luft til vand, men luft til luft pumper. Og jeg skrev også at jeg ikke spurgte efter fordele og ulemper.

Men du spørger hvor meget el det kræver at lave varmt vand. En luft/luft pumpe opvarmer ikke vand, men kun varm luft.

Et træpillefyr kan du tilslutte til din eksisterende varmeinstallation.

Derimod kan du lave en direkte sammenligning med en træpille brændeovn og en luft/luft pumpe.

Indehaver af firmaet KV Sikring. Jeg sælger og installerer tyverialarmer, videoovervågning og adgangskontrol til private og erhverv. Jeg er bl.a. forhandler af Jablotron. Se mere på www.kvsikring.dk

Jeg kender ikke prisen..
Men det er min opfattelse at Pillefyr er billigere fordi det ikke er afhængig af tempraturen uden for.
Pillefyr koster ca. det halve af oliefyr hvis du køber til normale lave priser.
På den anden side har jeg efterhånden læst mange indlæg hvor folk har fået et chock over hvor meget el sådan en luft/luft pumpe koster at drive om vinteren.. + du skal betale ekstra el til opvarmning af vand

Gå efter bolden - ikke manden.

Den glade ejer af en "Maxi 77" byggeår 1980 nr. 3012
 Svendborg

Annonce
Hvis træpiller er halv pris, i forhold til oliefyr, så vil en kwh koste omkring 50 øre med træpiller.
Det vil så kræve en års COP på over 4, for at det balancere, samt du skal bruge el til det varme vand.

Så pillerne vil være billigst, medmindre der kommer afgift på dem i fremtiden, eller der kommer stigninger i pillepriserne.
mvh jens
Jeg drejer lige dit spørgsmål lidt.. og du skælder sikkert ud.. Men jeg tager chancen ;-)..
Hvis du kan få solceller op på dit tag, vil luft/luft være billigst.. samlet set.. :-)
Mvh Jan J
også hvis man skal betale sit anlæg af.

Gå efter bolden - ikke manden.

Den glade ejer af en "Maxi 77" byggeår 1980 nr. 3012
 Svendborg

Ja... dit anlæg er fuldt fradragsberettiget over 10 år.. hvis du ikke laver et anlæg der producerer over 6kw..
pluds særlige lave renter vedr lån til anlæget..
Mvh Jan..
Sælger desværre ikke selv anlæg :-)
Luft til luft. Nu har jeg et i en del af huset på knap 80 m2. Og varmen fordeler sig ret ujævnt - udfra ingen isoleret gulve og badebærelset´s gulv er formodeligt støbt direkte på sandlag. (Så jeg skal selvfølgelig på sigt have ændret døråbninger, isoleret gulve og støbe nye, etc.)

Så min erfaringer er, at i et ikke renoveret hus kan en luft til luft pumpe være god nok i den varme del af året, men om vinteren skal den køre meget og det bliver ikke jævnt fordelt, medmindre placering af indedelen er godt gennemtænkt.

Jeg håber, at du kan bruge disse betragtninger til noget.
Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis