Samling af galv. vandrør

Er ved at renovere mit køkken. Vil ved den lejlighed rydde op i vandrørene under vasken. Der er efterhånden en del bøjninger, tilslutning til vaskemaskine , forlængere osv. 

-Kan jeg bruge de gamle stykker galv. rør og fittings ?
-Skal man være omhyggelig med at rengøre dem i gevind hvis de skal genbruges ?
-Er der nogen kvalitets forskel på de billige kugleventiler (15-20 kr.) og de noget dyrere stophaner til typisk 50-60 kr.  ??
-Hvad der hemmeligheden med at få tætte samlinger når det gælder galv. vandrør (garn/salve kontra tape............ og skal man stramme hårdt eller med "følelse").

lars p
2 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Selvfølgelig kan du genbruge rør og fittings hvis ikke de er helt stoppet
af rust + div.

Du skal i nogen grad rense gevindstykkerne, kan gøres med en stålbørste. Jeg pakker altid mine samlinger med
garn og salve. Man trækker en tot(ca 20-25 cm) ud af garnnøglen, garnet snøres på gevindstykke(husk retningen så ikke garnet drejes af når du samler) derefter smøres lidt paksalve på garnet og du kan samle det.

Er det nye gevind kan du lige ridse lidt(med en hobbykniv) på tværs af rillerne så garnet hænger bedre fast.

Jeg ved ikke om det er en faglig korrekt måde men det er sådan jeg har gjort og det holder fint.



Jeg har ladet mig fortælle at når man anvender garn/salve kan man bedre efterspænde og justere så rørene passer sammen.

Husk kobberrør må kun sidde sidst på strengen, altså ingen kobber før galv.rør


Skal man egentlig sige undsyld når man har sagt hov...

Pakgarn er absolut den bedste tætning, teflon kan ikke drejes tilbage, og flydende pakning bliver så hård at den er meget svær at skille ad senere.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis