Opsætning af fabriksvindue

Vi har invisteret i et fedt stort fabriksvindue, som vi i vores sommerhus vil sætte op som en erstatning for en væg. Altså monteret i loft, gulv og en side, den anden side fungerer som døråbning. Gulvet er beton, resten træ.

I første omgang havde jeg tænkt, at kante vinduet på tre sider med 5 cm. trælister, som ville gøre med en rude.
 
Men vinduet vejer jo et halvt ton, og det ville være lidt ærgerligt, hvis det klasker ned over en af ungerne.

Hvordan sætter jeg vinduet (alle rammer er af metal) op, så det også er sikkert? Har overvejet noget med nogle metalprofiler, men er det sikkert nok? 
7 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
> lidt ærgerligt, hvis det klasker ned over en af ungerne

ja det har vel ikke været helt billigt sådan et vindue

Men spøg til side:
  • Nu har vi jo ikke billeder af den væg og konstruktion du vil molestrere men
  • Når du vil erstatte en væg med et fabriksvindue og en terrassedør - ja så lugter det lidt af en 'strukturel ændring'. 
  • Når du omtaler det som burde være konstruktions-tømmer (S1) som '5cm trælister' læser jeg det lidt som at du ikke heeelt er klædt på til opgaven endnu
  • Da huset er af træ vil det ikke styrke projektet at du sætter endnu en stålprofil uden på det tunge vindue. Stålprofilen bliver jo ikke stærkere end den måde også den er monteret/forankret til husets eksisterende trækonstruktion - med andre ord vil den nok bare gøre dit vindue endnu tungere ...
Jeg siger ikke at du ikke kan løse opgaven - vi er jo lav-det-selv'ere - men jeg ville nok betale en tømrer eller konstruktør for at vurdere opgaven. Eller til en start lægge nogle billeder på af dit hus

/bjørn

... og af vinduet med nærbilleder af vinduets karme

/bjørn

LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
Hvis du kommer videre med dit vindue, så vil jeg råde dig til at få det sandblæst og metalliseret inden montering.
Jeg satte nogle gamle staldvinduer i en tilbygning for en halv snes år siden og de er stadig helt uden rust og har kun været malet den første gang.

Med venlig hilsen
ktm

 

Hvad er et "fedt stort fabriksvindue" egentlig?

Og hvordan kan NOGEN vide at det bør være "sandblæst og metalliseret" inden montering.

Og er gamle staldvinduer mon ikke lavet af støbejern og derfor slet ikke kan ruste!

Skrevet af Sitting Bull på 20 apr 2012 16:14

Hvad er et "fedt stort fabriksvindue" egentlig?

Og hvordan kan NOGEN vide at det bør være "sandblæst og metalliseret" inden montering.

Og er gamle staldvinduer mon ikke lavet af støbejern og derfor slet ikke kan ruste!


Tjae, det er i hvert fald svært at sandblæse og metallisere når først vinduet er monteret! Derfor!

Så har jeg nok nogle usædvanlige vinduer.
De der aldrig har været metalliseret ruster ganske udmærket, og skal som regel males hvert 2-3. år, for at se manerlige ud. Det skal de metalliserede ikke.
Så jo, de kan sagtens ruste, lige som alt andet støbegods jeg kender til. De ruster sikkert ikke igennem de første 100 år, men grimme kan de i hvert fald blive.

Med venlig hilsen
ktm

 

LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
Annonce
Nu bliver det jo spændende at læse om fabriksvinduerne er af støbejern. >)

Men en af støbejerns karakteristiske egenskaber er korrosionsbestandighed.
Det ruster langsomt - kan man sige. Som f.eks. brøndgods/brønddæksler udført i støbejern.

Og det er vel derfor at f.eks. broer udført i støbejern i 17-hundrede og et eller andet holder sig så udmærket.
Kan godt se, at jeg måske har været lidt tilbageholdende med oplysninger. Vinduet skal fungere som en indendørs væg mellem stue og soveværelse. Der er ingen væg i dag, men en stor åbning ca. 180*240 (lange dage, når det pisser ned og ungerne keder sig).

Jeg vil altså sætte vinduet op som væg og kombinere det med en indendørs rulledør.

Sitting Bull: Vinduet er af støbejern og ca. 200*140 cm. Jeg vil fjerne den nederste række ruder. Rammen er en klassisk støbejernsramme; ca 3 cm. jern.

Så nu handler det bare om, hvordan jeg får skidtet sat sikkert op.





LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.
Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også