Kabel til nedgravning (el) - Kan det bruges?

Hej,

Jeg har fået et langt kabel af mine tidligere nabo, som er elektriker - som han havde i overskud. Jeg overvejer om jeg kan bruge det i forbindelse med nedgravning. Har forsøgt at google på navnet - men kan intet finde af brugbart info

Er der nogle der kan sige noget ud fra dette - så vidt jeg kan se står der følgende (er i tvivl om O og 0)

DK-NO7VV-U 562 5 NEXANS GS BLYFRI

Er i tvivl om der står N07VV (altså om det er tallet 0 eller bogstavet O) - samt om der står 6S eller GS).

DISCLAIMER - jeg ved godt jeg ikke selv må grave kablet ned uden elektriker - jeg skal blot have det ført ind i udhuset nu (så det er inde inden jeg ligger den sidste gulvisolering) - selve godkendelsen af nedgravning osv. skal jeg nok få eletriker på Blot så der ikke går for meget af den slags vejledning i den

/Johan
Hej, Jeg har fået et langt kabel af mine... Vis hele indlægget
31 svar
 Følg tråden
Der er 20 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce

Ka' de' nu pas'

Det du siger er at der skal være mindst 6 ledere - af samme farve - førend man må mærke en af dem med  gul-grøn tape.

Men forekommer der  kabler med 6 ledere eller mere,  i samme farve. Overhovedet.

Jow.

Men det er jo en regel stort set uden relevans.
Det er jo nærmest en fjollet regel.

Konsekvensen er jo at man reelt aldrig kan ændre en leder til en til en "jord-Gul/Grøn"

Hvis man f.eks. er kommet for skade at trække en 5 ledet - uden GG.

Hvilket jeg gjorde i forb. med forberedelsen til installation af brandalarmer. På forespørgsel til min genbo - som er Aut. El.inst. - fik jeg den besked at en af de ledige ledere godt måtte bruges som GG.
Som det iøvrigt også hævdes ovenstående.
Sb 514.3.1 Ud fra det vil jeg tolke at man godt må.
Illisher: Ud fra netop den paragraf mener jeg ikke der er så meget at tolke på. Punkt C siger netop som følger:

c. Isolerede beskyttelsesledere skal over hele længden have grøn/gul isolation.

I Danmark kræves dog ikke grøn/gul isolation på en beskyttelsesleder

- i kabel eller kappeledning med mere end 5 ledere, hvor isolationen på alle ledere har samme farve,
- i kabel med koncentrisk leder som beskyttelsesleder,
- i mineralisoleret ledning,
- af varmebestandig monteringsledning type HO5 SJ-K,
- hvor der ved omlægning eller ændring af faste installationer udført før 1974 anvendes en eksisterende ledning som beskyttelsesleder

forudsat at lederen mærkes ved enderne med grøn/gul strømpe, selvklæbende tape e.l.

Sitting Bull: At du synes reglen er fjollet og uden relevans vil jeg ikke forholde mig til. Jeg kan blot have en ide om at din nabo har været fejlinformeret, men i så fald er der jo råd for det - han må på kursus hos nogle af de udbydere der findes rundt omkring i landet :-)
Annonce
Det korte svar må være, at Steinå har ret i sit svar. At sitting bull ikke kender til kabler med flere ledere er ikke ensbetydende med at det ikke findes. Kommentaren om at mangetrådede ledere ikke kan/må monteres i LK montagemateriel må skyldes manglende viden om at mangetrådede ledere skal fosynes med terminalrør og dermed godt kan monteres i ovennævnte materiel.

fase
Skrevet af steinaa på 20 apr 2012 07:53
Illisher: Ud fra netop den paragraf mener jeg ikke der er så meget at tolke på. Punkt C siger netop som følger:

c. Isolerede beskyttelsesledere skal over hele længden have grøn/gul isolation.

I Danmark kræves dog ikke grøn/gul isolation på en beskyttelsesleder

- i kabel eller kappeledning med mere end 5 ledere, hvor isolationen på alle ledere har samme farve,
- i kabel med koncentrisk leder som beskyttelsesleder,
- i mineralisoleret ledning,
- af varmebestandig monteringsledning type HO5 SJ-K,
- hvor der ved omlægning eller ændring af faste installationer udført før 1974 anvendes en eksisterende ledning som beskyttelsesleder

forudsat at lederen mærkes ved enderne med grøn/gul strømpe, selvklæbende tape e.l.

Sitting Bull: At du synes reglen er fjollet og uden relevans vil jeg ikke forholde mig til. Jeg kan blot have en ide om at din nabo har været fejlinformeret, men i så fald er der jo råd for det - han må på kursus hos nogle af de udbydere der findes rundt omkring i landet :-)


Hvordan skal man så forstå det der står i punkt A og B? Der forklare de jo netop omkting opmærkning af jordleder?

Nemlig.

Nu har jeg jo den fordel at jeg stort set ikke er en disse forstand på el-installation.

Og derfor kan stille de dumme spørgsmå.
(Det jeg forsøgte med "fjollet" var nu mest at få fagfolkene til at forholde sig til - eller forklare - hvorfor reglen findes)

For det første:

Er det så rigtig forstået at det aldrig kan komme på tale at anvende en anden leder end den gul/grønne som "jord"?

(Altså bortset fra de helt særlige tilfælde som Steinaa angiver).

For det andet:
Hvorfor findes den regel, hvad har den baggrund i.
(For det må da være  endog overordentlig sjældent at den kommer til anvendelse)

Punkt A & B omhandler uisolerede beskyttelsesledere - eksempelvis i større tavler.
Dumme spørgsmål er det skam ikke - mange fagfolk er også i tvivl om ovennævnte.

Men hvad angår dine antagelser har du helt ret i at en grøn/gul leder kun må anvendes som beskyttelsesleder og foruden undtagelserne kan det ikke komme på tale at anvende en ikke-grøn/gul leder til beskyttelsesleder.

Hvorfor reglen så findes skal jeg ikke kunne sige, men jeg har en ide om at det er for at skabe en rød tråd (eller i dette tilfælde en grøn/gul tråd...) for installationer hvor den grøn/gule er den eneste leder der er "hellig" og ikke må anvendes til andre formål.

Undtagelserne kunne jeg da forestille mig er til for kabelproducenterns skyld, da de enten rent teknisk eller økonomisk ville få svært ved at levere anvendelige kabler.

Til info så bruges de mangeledede kabler hyppigt i industrien i forbindelse med styring og signalering.
Der er yderligere 1 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis