Kabel til nedgravning (el) - Kan det bruges?

Hej,

Jeg har fået et langt kabel af mine tidligere nabo, som er elektriker - som han havde i overskud. Jeg overvejer om jeg kan bruge det i forbindelse med nedgravning. Har forsøgt at google på navnet - men kan intet finde af brugbart info

Er der nogle der kan sige noget ud fra dette - så vidt jeg kan se står der følgende (er i tvivl om O og 0)

DK-NO7VV-U 562 5 NEXANS GS BLYFRI

Er i tvivl om der står N07VV (altså om det er tallet 0 eller bogstavet O) - samt om der står 6S eller GS).

DISCLAIMER - jeg ved godt jeg ikke selv må grave kablet ned uden elektriker - jeg skal blot have det ført ind i udhuset nu (så det er inde inden jeg ligger den sidste gulvisolering) - selve godkendelsen af nedgravning osv. skal jeg nok få eletriker på Blot så der ikke går for meget af den slags vejledning i den

/Johan
Hej, Jeg har fået et langt kabel af mine... Vis hele indlægget
31 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
en GG leder? mener du en jord leder? i så flad er det jo ikke noget problem, men det ved du jo godt nu du kender paragrafferne Nu tager jeg udgangspunkt i det han skriver, og han siger det er med stive ledere.
ja lidt ordkløver kan man vel altid være. Men det du linker til er jo også med stive ledere. Det fåes sikkert også som blød, men det han har er med stive ledere. Og mærker han fx. den storte eller hvide leder op i begge ender med gul/grøn tape og bruger den som jordleder så overholder han jo reglerne.
StenKrog,
Nu har jeg lige skilt kablet ad for at sikre mig. Der er 5 ledere. Der er GG - og det er stive kobberledere.
Det må ikke være det samme produkt du har fundet derinde.

Men tak for hjælpen alle sammen I det mindste er jeg blevet lidt klogere - og en smule mere forvirret også
Er i sikre på, det er ok at mærke op med gul/grøn tape, hvis der mangler en jordledning i kablet?
Vi havde fået nogle følere på arbejde, hvor jorden var mærket op med tape, dem ville elektrikkeren ikke bruge, han sagde det ikke var lovligt.

mvh jens

Du kan få kabler hvor der ikke er en gul/grøn jord. Og der skal de bare mærkes tydeligt op i begge ender, så er den lovlig nok.
Skrevet af je__ns på 19 apr 2012 20:26
Er i sikre på, det er ok at mærke op med gul/grøn tape, hvis der mangler en jordledning i kablet?
Vi havde fået nogle følere på arbejde, hvor jorden var mærket op med tape, dem ville elektrikkeren ikke bruge, han sagde det ikke var lovligt.

mvh jens

Man må gerne bruge en af de andre som jord-leder, hvis man markere med grøn/gul i hver ende, men man må ikke bruge en g/g leder til andet end jord, heller ikke hvis man markere den med anden farve...

______

 MVH AL

Er der ikke så tindrende oplagt blot at trække et tomrør i/under gulvet?
Og så lade elektrikeren proppe kablet igennem  - når tiden er inde.
Det er kun lovligt at mærke en leder med grøn/gul tape såfremt det er et kabel med mere end fem ledere der alle har samme farve, eller ved omlægning af eksisterende installationer før 1974 hvor et eksisterende kabel genanvendes (samt et par situationer til der nok ikke finder den store anvendelse på dette forum...).

Hvad kablet angår fortæller betegnelserne som følger:

DK-N - Kabel produceret til det danske marked
07 - Mærkespændingen for kablet er 450V/750V
V - Isolationen har en maksimal temperatur på 70 grader
V - Kappen har en maksimal temperatur på 70 grader
-U - Lederopbygningen er med trådledere

De resterende tal skal jeg ikke kloge mig på, men ud fra ovenstående er der intet angivet om hvor vidt kablet kan ligge i jord - men når der nu ligefrem står producent på (Nexans) var det vel nærliggende at kontakte dem?

Ellers synes jeg forslaget om at trække et tomrør lyder som en god løsning...
Der er yderligere 11 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis