Kabel til nedgravning (el) - Kan det bruges?

Hej,

Jeg har fået et langt kabel af mine tidligere nabo, som er elektriker - som han havde i overskud. Jeg overvejer om jeg kan bruge det i forbindelse med nedgravning. Har forsøgt at google på navnet - men kan intet finde af brugbart info

Er der nogle der kan sige noget ud fra dette - så vidt jeg kan se står der følgende (er i tvivl om O og 0)

DK-NO7VV-U 562 5 NEXANS GS BLYFRI

Er i tvivl om der står N07VV (altså om det er tallet 0 eller bogstavet O) - samt om der står 6S eller GS).

DISCLAIMER - jeg ved godt jeg ikke selv må grave kablet ned uden elektriker - jeg skal blot have det ført ind i udhuset nu (så det er inde inden jeg ligger den sidste gulvisolering) - selve godkendelsen af nedgravning osv. skal jeg nok få eletriker på Blot så der ikke går for meget af den slags vejledning i den

/Johan
31 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Jeg ved godt, det ikke er det svar du søger - men hvorfor spørger du ikke den elektriker, som skal grave kablet ned? Du skal jo alligevel have ham involveret i at føre det ind i udhuset? Det aller letteste var vel i øvrigt at spørge din nabo, som jo må vide det?
jenshøj,
Jeg ville ikke grave kablet ned endnu - skal have monteret den sidste sokkelplade og lagt gulvisoleringen (og lavet gulvet. Så ville blot smide kabel gennem sokkelpladen og lade det hænge udenpå udhuset... at skifte kablet derefter er noget bøvl Selve gravearbejde, tilslutningen og monteringen af stikkontakterne vil jeg gerne have gjort på én gang Og det kan ikke lade sig gøre endnu... så det var bare for ikke at bremse resten.
Naboen bor der ikke mere Også derfor han er en tidligere nabo

vile,
Tak Var faktisk også min tanke... de skal dog kun trækkes 3 meter - så havde håbet af vente lidt.

I princippet må din elektriker ikke tilsluttet kabel, som du selv har ført. Det jeg mente var, at du bør tage din elektriker med på råd allerede nu, så du ikke senere står i den situation, at han nægter at tilsluttet det, og hele arbejdet skal laves om. Det var ikke ment som en moralprædiken, bare et godt råd.
Ud fra din beskrivelse kan jeg se at der er tale om et 5x2,5 kvadrat kabel.
Er der tale om blød ledning, eller er lederne i kablet "stive" (installationskabel)?

Det er ikke alle installationskabler der må nedgraves. De fleste nye må godt, men nu ved vi jo ikke hvor gammelt dit er.

Jeg vil i øvrigt også foreslå at føre kablet i et rør. Og selvfølgelige med dækbånd hen over.

Indehaver af firmaet KV Sikring. Jeg sælger og installerer tyverialarmer, videoovervågning og adgangskontrol til private og erhverv. Jeg er bl.a. forhandler af Jablotron. Se mere på www.kvsikring.dk

Annonce
jenshøj,
Jah - det er rigtigt - det var blot for at spare lidt penge - det eneste jeg ville nu var jo blot at køre kabet gennem en sokkelplade og op ved siden af gulvisoleringen. - Men selvfølgelig kan man møde meget regelrette elektrikere Vil lige overveje hvad jeg gør (alt efter hvor langt jeg kommer med andre ting i weekenden).

Wezlo,
Lederne i kablet er stive (dvs. jeg kan bøje kablet - og det bliver nogenlunde i samme position). Så ja - det er installationskabel. Hvor gamle skal de være for at de ikke må nedgraves? Alderen kabel er maksimalt nogle år gammel (dvs. maks 5 år - men jeg tror faktisk det er yngre)

http://www.nexans.dk/eservice/Denmark-da_DK/navigate_218962/DK_N07VV_U_R.html#top umiddelbart er det dette kabel, som IKKE er velegnet til installation i LK montagesystem, eftersom det ikke er stive-kobber ledere.

Lad nu være at spare de par håndøre det koster at få en elektriker med på råd først som sidst..!
Der skal være en masiv kobber tråd, i hver ledning, samt der skal være en gul/grøn til jord.
Er det ikke det, må du helt sikkert ikke bruge det....

mvh jens
Hvis du trækker kablet i et rør, så er du sikret.

Og kunne da ikke forestille mig at en elektriker ville nægte at bruge et kabel som en kunde selv havde gravet ned eller trukket. Han skal jo alligevel megge det også ved han det er i orden. Og er der noget brok med ham så er der heldigvis en masse andre der gerne vil :p
Illisher - Kan godt se du ikke er hverken elektriker/installatør/ingeniør....... Jeg tror på at der mangler en GG-leder, samt at makke bløde ledere ned i LK´s terminaler er sku noget juks.... Og skulle disse mangler være tilstede er kablet ubrugligt!!
Der er yderligere 21 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis