Varme vand i Kolonihave. Med fastbrændselfyr. Uden pumpe????

Måske kan dette projekt ikke lade sig gøre, men nu skal jeg hører hvad i vil gøre hvis det var jer 

Jeg skal som sagt have varm vand ude i kolonihaven, vi har snakket lidt frem og tilbage (OG VENDET MANGE IDEER!!!)
Men som kom forslaget med en fastbrændselfyr. 
Vi vil koble det kolde vand på fyret som man gør. der kommer en varmvandsbeholder på.
Planen er at det selv kan cikulere rundt mellem fyr og beholder uden pumpe, og man tapper vand fra beholderen.
Men kan dette lade sig gøre?

Kom gerne med en masse forslag, man har jo en kolonihave for at lærer en masse


Hilsen Niels

Man lære hele livet :
8 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Øh, nu kobler man jo ikke det kolde vand på fyret !!

En varmtvandsbeholder til opvarmning med fyr har 4 rør:
1. tilgang koldt brugsvand
2. afgang varmt brugsvand
3. fremløb fra fyr til varmespiral i beholder
4. retur til fyr fra varmespiral i beholder

Vandet i fyret og dit brugsvand må under ingen omstændigheder blandes.

Men hvis du monterer det korrekt, så husk lige at du også skal have en expansionsbeholder, skal være åben hvis fyret ikke er godkendt til trykekspansion.
ELLERS vil det være livfarligt at tænde op i fyret !!!!

Vand udvider sig ved opvarmning, og skulle fyret komme til at koge uden ekspansionsmulighed, - så eksploderer skidtet, - og vil sandsynligvis jævne hele dit kolonihavehus.

Så af hensyn til børn, kæreste eller bare naboernes liv og førerlighed, - så vær lige helt sikker på at du har 100 % styr på det du laver.
Helt sikkert uldal, det vil være en meget bedre løsning = læs den helt rigtige.

Det andet vil kunne laves, så det fungerede, - MEN der er næppe plads og højde nok i et kolonihavehus til det, OG det vil også kræve godkendelse af skorstensfejer plus løbende udgifter til fejning af skorsten, - så nej, ikke hvis det også helst skal være en prisbillig løsning.
Ville det ikke være nemmere at sætte en varmvandsbeholder på med el?
Man kunne evt. havde noget termostat styring fra den faste. Hvis du vruger den til varme i fyrings sæsson.
Hvis man sætter en 2,5-3 bar sikkerheds vent. skulle den da være sikker.

it is better to burn out than to fade away
Jeg tror, at det er netop det, der er problemeT! Manden har ingen strøm til huset. Jeg tror nu sagtens der kan findes en gammel brugt gasvandvarmer. Junker lave(ede)r nogen meget stabile. Kræver blot en almindelig 11 kg gasflaske.

 

Annonce
Bare et forslag:
http://gas-sol-vind.dk/product/gasvandvarmer-unyc-5-8/
:-)

Sig natur?
Tak for jeres svar. Det er rigtig jeg ikke har strøm i min kolonihave. Men har en solcelle tilovers, sa vill bruge den sammen med en 12 volts pumpe, føre vandt igennem et kobberrør, der var sat fast på brændeovnen. Men det ville jo også løbe op i en del penge.
Men faldt over den her : http://www.youtube.com/watch?v=YTnr8ua54Uw&feature=related. Det var jo måske en ide. Men kobber er jo bare pænt dyrt.
Så det ender nok med en gasvanvarmer, som jeg havde planlagt til at begynde med

Men skal nok ligge billeder ind af det når jeg er færdig

Niels

Man lære hele livet :
hvis det er til kollonihave er solvarme da lige til højre benet - du kan få nogle som er selvcirkulerende hvor buffer tank og paneler er afstemt/samlet. = ingen pumpe/strøm nødvendigt - kræver dog at buffer tank placeres højere end solpanel...
prøv at spørge inde på vvfs.dk de havde på et tidspunkt et sådan anlæg - ved ikek om de stadig harmuligt.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis