Terrasse - byg selv.

Jeg agter at gå i gang med at konstruere en træterrasse her i løbet af sommeren, men jeg mangler ligesom både nogle retningslinier samt noget inspiration.
Jeg har naturligvis søgt nettet tyndt, men jeg synes ikke rigtig jeg finder noget brugbart.

Det drejer sig helt præcist om: En træterrasse med stålrækværk/-gelænder som går ud fra vores terrassedør ca. 1 meter oppe, og med en forholdsvis bred trappe ned til haven i den ene side.

Jeg kunne godt tænke mig eksempelvis et skema der siger så og så meget om hvor mange lægter og stolper man skal bruge/sætte til forskellige størrelser terrasser. Eks.: 10 m2 terrasse = 12 stolper i jorden, 15 m2 terrasse = 18 stopler i jorden, og så fremdeles.

Hvor finder man retningslinier som kan fortælle lidt om ovenstående? Og hvor finder man inspirationen - nogle der har nogle gode idéer, og/eller viden?

Med venlig hilsen

 

Lars F.

17 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Forstår ikke helt at du ikke kan finde noget der ligner - på nettet.
For der findes da tonsvis af billeder af terrasser.

Det er jo individuelt hvordan en terrasse udformes og derfor skal du starte med at finde ud af hvordan den skal se ud.

Når det gælder dimensioner for remme, spær og stolper så er det noget tømmerhandlen kan finde ud af. De har sikkert nogle dimensioneringstabeller eller lign.

Men iøvrigt dimensioneres terrasser ligesom træetageadskillelser i enfamiliehuse.

Ja, der findes "tonsvis" af billeder på nettet, det har du da ret i, men der står jo desværre ikke hvordan man bygger de terrasser der er på billederne, og hvor mange materialer man skal bruge til dem - det var mere det jeg efterlyste herinde.

Men de dimensioneres som etageadskillelser siger du? Det forstår jeg så ikke helt, der er jo ikke pæle i jorden for hver X-antal meter i en etageadskillelse?

Med venlig hilsen

 

Lars F.

Her er en udemærket side, den er godtnok norsk men mon ikke de laver lige så gode terrasser som vi.

http://www.bergeneholm.no/no/Bygge_selv/Bygge_terrasse/

Skal man egentlig sige undsyld når man har sagt hov...

Tak skal du have - det er da umiddelbart en fin side.

Med venlig hilsen

 

Lars F.

Jeg har bygget træterasse efter nedenstående bogs anvisninger, og det er rigtig godt.
Originalen er amerikansk, og der bliver ikke fedtet med dimensionerne
Du skal bare på biblioteket...

BOG: Hernov, 1995. (Hernovs selvbygger bibliotek) • 94 biblioteker •
oversat fra engelsk af Pia Karsbøl, redaktion Frank J. Hernov
128 sider, alle illustreret i farver
Serie: Hernovs selvbygger bibliotek
Form: vejledninger
Opstilling i folkebiblioteker: 63.51
Originaltitel: Building decks
ISBN: 87-590-2294-9
Pris ved udgivelsen: kr. 248,00

MVH Leo

Annonce
Hej Lars,
Jeg kan nok hjælpe dig med en god vejledning hvis jeg får din mail adresse.

Mht til terrassen, så HUSK nu endeligt at den ikke må ligge tættere på skel end 2.5m når den er hævet.... Har lige bygget en hævet terrasse her i påsken, og har kun 2m til skel, så nu slåser jeg lidt med kommunen om at få den godkendt alligevel, eller få en dispensation til den. (Kendte ikke til den regel inden jeg begyndte.... :-( )

www.profillageret.dk

Og hvis du hæver den f.eks. 10 meter skal du nok mere end 2.5m fra skel...

Min terrasse går helt til skel, men det er så i et dobbelthus, og på den anden side af hegnet har naboen en tilsvarende terrasse. Selvfølgelig ikke lige så lækkert udført, men i princippet magen til.
En af de store forskelle er afstand mellem terrassebrædderne. Vi brugte begge dem der måler ca. 120x21, men jeg brugte et 3-4mm søm til afstand, mens naboen brugte en blyant.
BIG difference, især når brædderne tørrer op og mister 3-4-5 mm på bredden.
Vi spurgte i øvrigt ikke kommunen, da vi lavede det i 1996, men de erstattede tilsvarende fliseterrasser lavet på en stor bunke jord...

MVH Leo

Skrevet af Leo Jensen på 18 apr 2012 09:53
Jeg har bygget træterasse efter nedenstående bogs anvisninger, og det er rigtig godt.
Originalen er amerikansk, og der bliver ikke fedtet med dimensionerne
Du skal bare på biblioteket...

BOG: Hernov, 1995. (Hernovs selvbygger bibliotek) • 94 biblioteker •
oversat fra engelsk af Pia Karsbøl, redaktion Frank J. Hernov
128 sider, alle illustreret i farver
Serie: Hernovs selvbygger bibliotek
Form: vejledninger
Opstilling i folkebiblioteker: 63.51
Originaltitel: Building decks
ISBN: 87-590-2294-9
Pris ved udgivelsen: kr. 248,00


Lige præcis sådan noget info jeg eksempelvis var ude efter - mange tak .

Med venlig hilsen

 

Lars F.

Skrevet af Leo Jensen på 18 apr 2012 11:48
Og hvis du hæver den f.eks. 10 meter skal du nok mere end 2.5m fra skel...

Min terrasse går helt til skel, men det er så i et dobbelthus, og på den anden side af hegnet har naboen en tilsvarende terrasse. Selvfølgelig ikke lige så lækkert udført, men i princippet magen til.
En af de store forskelle er afstand mellem terrassebrædderne. Vi brugte begge dem der måler ca. 120x21, men jeg brugte et 3-4mm søm til afstand, mens naboen brugte en blyant.
BIG difference, især når brædderne tørrer op og mister 3-4-5 mm på bredden.
Vi spurgte i øvrigt ikke kommunen, da vi lavede det i 1996, men de erstattede tilsvarende fliseterrasser lavet på en stor bunke jord...


Også tak for denne info - lige præcis ting som disse man ikke kan gardere sig imod, HVIS IKKE man spørger et sted som dette først. Rigtig fint, så jeg lige kan være på forkant med tingene.

Med venlig hilsen

 

Lars F.

Skrevet af Syswatch på 18 apr 2012 11:19
Hej Lars,
Jeg kan nok hjælpe dig med en god vejledning hvis jeg får din mail adresse.

Mht til terrassen, så HUSK nu endeligt at den ikke må ligge tættere på skel end 2.5m når den er hævet.... Har lige bygget en hævet terrasse her i påsken, og har kun 2m til skel, så nu slåser jeg lidt med kommunen om at få den godkendt alligevel, eller få en dispensation til den. (Kendte ikke til den regel inden jeg begyndte.... :-( )


Ja, det er vigtigt at kende til reglerne (ikke at jeg kendte denne regel selv), bl.a. netop derfor man spørger herinde . Jeg kommer heldigvis ikke i nærheden af skel, men det kunne jo lige så godt være.

Med venlig hilsen

 

Lars F.

Der er yderligere 7 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis