Slidt sort spisebord, lakbejdse, olie, maling?

Hej LDS

Jeg har fået et brugt spisebord foræret, som trænger til en omgang - et eller andet.

Først et lille billede:


Det øverste billede er selve bordpladen, hvor det tydeligt ses slidtagen. Det nederste er en af de pæne tillægsplader der stort set ikke er brugt.

Jeg har netop ordnet vores køkkenbordplade med Trip Trap's sorte køkkenbords olielak og resultatet her er rigtigt fint, men der kan man slet ikke se træets struktur længere, så jeg tænker på hvad jeg så skal gøre?

Jeg kan se at man kan købe noget sort olie fra Junckers, men er lidt bange for at det ikke dækker nok... Skal jeg så ud i spritbejdse + lak? eller er sort lakbejdse godt nok?

Sort møbelmaling (træ-metal) dækker vel også hele overfladen så man mister strukturen eller hvordan?

Jeg har ikke en sprøjtepistol, men køkkenbordpladen fik jeg rigtig pæn med en meget fin malerrulle.

7 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Du kan jo nok ikke få en ensartet delvis transparent overflade. Uden en fuldstændig nedslibning eller endda afhøvling.

Og det fremgår ikke om pladen er fineret eller massiv, derimod fremgår det at det er egetræ.

Nedslibning kan være risikabelt/umuligt ved finerer.

Og med almindelig håndpåført malebehandling kan det være svært at opnå den fornødne slidstyrke.

Opmuntrende - ikke sandt! 

 Struktur  føles - åretegning ses.

Hehe ja ganske :-)

Det er en massiv plade, så måske jeg kan gå i gang med min excentersliber... Eller måske jeg bare skulle ty til olielakken jeg også brugte i køkkenet, så mister jeg selvfølgelig åretegningen...

Hmm svært!
Olie bejse fra Herdin. Fantastisk at arbejde med. 
For at få ens "look" på alle pladerne bliver du nødt til at behandle dem alle på samme måde uanset slitage, da sort ikke bare er sort. Men en omgang med slibemaskinen og indfarvet olie burde kunne gør jobbet for dig.

God fornøjelse med dit projekt.


Med venlig hilsen


Tibberup Høkeren


www.tibberuphoekeren.dk


Tak for inputs

Jeg havde også tænkt mig at slibe bordpladen samt tillægspladerne helt ned til det rene træ, men om det så bliver indfarvet olie eller bejdse og lak er jeg stadig ikke helt afklaret med..
Annonce
Hvis du sliber det hele ned - så sørg endelig for at din plade er pæn og uden buler bagefter. De ses nemlig tydeligt, hvis du bruger noget med bare lidt glans i bagefter. Jeg ville så bejdse det hele - og lakere med max glans 40. Husk lige mellemslibning skal være med rolig hånd - ellers er det forfra iigen...

 

Hvis du endnu ikke er afklaret med hvilken løsning du vil vælge, så lav en prøve - du ved at du alligevel skal slibe det hele ned alligevel. Så vil du kunne se hvordan overfladen vil blive ... Evt. brug bagsiden af en af klapperne, hvis du ikke ønsker at man skal kunne se at du har eksperimenteret.

God fornøjelse med dit projekt.


Med venlig hilsen


Tibberup Høkeren


www.tibberuphoekeren.dk


 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også