Bålsted af Lærk og Jern

Jeg går og overvejer af lave et lille bålsted ud af en rest lærkklink brædder og jernplade.

Jeg forstiller mig at lave en jernkasse uden bund i noget 3mm gods, med en  vandret "krave" på 230mm, og så lave en kasse også uden bund i lærk der er 220mmstørre end jern kassen, og så ligge 220mm rockwoll i kassen og så sænke jernkassen ned bagefter, hvos kraven så virker som låg over rockwollen....

Kan det lade sig gøre tror i?
Det er ikke til store sankthans bål bare til lidt snobrød og pandekager sammen med børnene.

mvh
René
3 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Jeg ville ikke anvende jern i forbindelse med bålsted. Tænk på at jernet jo er varme ledende og vil være sindsygt varmt i rigtigt lang tid efter du har slukket bålet (tænk bare på en brændeovn) og at du ikke kan se at jernet er brændvarmt.

Jeg ville anvende granit kantsten, hvis det skal holde, og alternativt havefliser hvis det ikke skal holde så længe.

Husk at et bål der har 1 meter høje flammer, kan antænde grene 4-5 meter oppe.

Held og lykke med snobrøddet.



Jo ældre man bliver, jo hurtigere har man løbet som ung...
Ja jeg ved godt at jerne er varme ledenede, men som sagt så snakker vi ikke et helt fyldt bålsted, men til mindre bål, jeg kunne jo også lave bålstedet på 1,5x1,5m og jeg havde jo forstillet mig at rockwollen kunne tage en del af varmen......
Det med granit passer ikke rigtig ind i vores have, vi har lige lavet 4 store højbede i lærk og eg på 6x1,2m, så det ville passe rigtig fint ind med sådan et bålsted i lærk... :-) men det kan da godt være jeg skal slå den idé ud af hovdet igen....

mvh
René
Du kunne selvfølgelig fore bålstedet indvendig med ildfaste sten, du ved den type som bruges i brænde ovne.

Jeg murede en grill op i vores tidligere hus, men stenene blev så varme at de begyndte at smulre efter det første år. Så købte jeg de tynde "fliser" til brænde ovne og lagde dem på grillen, og derefter havde jeg ikke problemer...

Jo ældre man bliver, jo hurtigere har man løbet som ung...
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis