Test af AC

Så starter vi lige et nyt spørgsmål.
Har lige købt en gammel spand med Aircondition i som ikke virker.
Der er et kabel der fører til AC kompressor.
Jeg går udfra at dette kabel skal have 12 volt for at få koblingen i kompressoren til at tage fat så den løber med kileremmen, eller tager jeg helt fejl.
Vil egentligt bare se om kompressoren virker inden jeg begynder at fejlsøge resten af termostat systemet.

Mvh
Franz
32 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Du kan prøve at give kompressorens ledning direkte +.
Så skal den køre med.
Hvis der ikke er kølemiddel på, kan det være en trykafhængig sikkerhedskontakt, der ikke slutter, før trykket kommer op igen ved efterfyldning
Først da kan du teste funktionen i anlægget, efter lækagekontrol.

Med venlig hilsen
ktm

 

Der er næsten altid en grund til at fyldningen mangler, og rigtig tit er det sjovt nok en utæthed, så det vil formentlig være en kort fornøjelse at få fyldt anlægget op.
Du kan checke om der er slet ikke er mere kølemiddel på ved at (kortvarigt) 'pifte' en af ventilerne. De har oftest en blå eller rød hætte.

Hvis der er en utæthed og der ellers har været spormiddel i vil man kunne se grønne spor, der hvor det kommer ud. Jeg ville starte med at checke kompressorakslen og kondensatoren (køleragtig ting).

MVH Leo

Pas på med at køre med kompressoren uden kølemiddel. Ikke alle tåler at køre tørt. Du skal nok have nye o-ringe ved alle rør.

 

Hej

ATT  Leo Jensen
Det er en  MEGET  dårlig ide du giver videre med kortvarigt at "pifte" en af ventilerne.
For det første siger det intet om mængden af kølemidel i systemet, kun at der er så meget at der dannes gas (fordampning) og det kan være så lidt som 10 gram, hvilket anlægget ikke kan køre på.

For det andet er det farligt for ikke øvede, der ikke har prøvet det før, fordi det meget nemt kan ende med en forfrysning i en finger, og i øvrigt er det meget ulovligt at lukke kølemiddel ud i atmosfæren, uanset hvor lille mængden så er.

Att Frans
Der er ikke FREON i et klimaanlæg og hvis der er, kan du ikke få det mere - det blev ulovligt for mere end 10 år siden - der findes en anden type kølemiddel som erstatter det !

Att Uldal
Et klimaanlæg (som er i orden) kan  IKKE  aktivere kompressoren hvis der ikke er kølemiddel i systemet (der skal være systemtryk ca. 1,5 til 2,5 bar ) for at kompressoren kan aktiveres.

Hvis der mangler kølemiddel i et anlæg er det næsten altid fordi der er en utæthed et sted, mange gange i kondensoren (den tynde køler der sidder foran bilens køler) eller også en slangesamling eller lignende - så hvis systemet mangler kølemiddel, bør det trykprøves med kvælstof ved et tryk på mindst 15 bar i ca et kvarter og der skal trykket være uforandret for at anlægget er tæt !

Att KTM
Hvis du tilslutter + direkte på ledningen til kompressor koblingen er der ingen trykfølere i mellem der kan forhindre kompressoren i at starte, men anlæget køler ikke, hvis der ikke er kølemiddel i systemet i ca. den korrekte mængde ! 

Hilsner fra Polobjørn

"AUTOELEKTRIKEREN"
Annonce
@ Polobjørn
Jeg er helt med på, at anlægget ikke kan køle, men jeg opfattede spørgsmålet som om Franz i første omgang ville vide om kompressoren fungerede, og det var det jeg koncentrerede mig om.
Det er jo set, at kompressorens kobling er feset af, og det får man jo et klart svar på, ved at gøre som jeg har beskrevet.
Det kan så godt være, at den alligevel er defekt af andre årsager, men første step er dog, om den overhovedet kan aktiveres.

Jeg har selv just fået liv i min AC på min gamle Land Rover, OG fundet utætheden som tidligere ejer havde overset.

Med venlig hilsen
ktm

 

Prøvede som beskrevet at sætte 12 volt til, og den elektriske kopling er OK.
Så lavede jeg pfft testen :-) Og er udemærket klar over at jeg udfra resultatet ikke kan se om der er nok tryk på, i dette tilfælde var jeg dog kun nysgerrig efter om der overhovedet var noget på, og det var der ikke. Ikke det mindste pfft :-)

Så imorgen skal jeg ud og have lavet en påfyldning med sporstof.

Ask me tomorrow, som  de siger :-)

Takker for den gode respons.

Polo: Det er nu ellers set før, at en Vectra har feset komp. af, fordi man har glemt at motionere anlægget gennem længere tid og pakningerne er tørret ind

 

Det er jo så også lige det jeg håber på er sket, meeeeeeen er godt klar over at jeg nok bare skal drømme videre :-)
 Skrevet af ktm på 18 apr 2012 20:26 
 
Jeg har selv just fået liv i min AC på min gamle Land Rover, OG fundet utætheden som tidligere ejer havde overset.
Gammel Land Rover?
Den kan da ikke være en - rigtig - gammel Land Rover, hvis den har A/C ;-)

Mvh. Andreas
Der er yderligere 22 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis