"Næsten" ingen varme efter udskift at oliefyr

Hejsa.

Håber der er et par kloge vvs'er (eller andrer kyndige) imellem der vil komme med et godt bud på mit problem.

Jeg har for tre dage siden fået udskiftet mit gamle oliefyr med et woody pillefyr. Jeg har bibeholdt den gamle tasso ms20 kedel og monteret brænderen deri. Ja jeg ved godt det ikke er det perfekte valg, men det fungere nu ellers glimrende. Jeg har samtidig haft vandet af mit anlæg fordi jeg skulle have fjernet en radiator i kælderen. Jeg har fået vand på og luftet ud, op til flere gange, både ved radiatoreren og ved fyret. Så der "burde" ikke være flere luftlommer. Problemet ligger så i at selvom alle mine radiatorer står på 4 eller 5, så går der en evighed før der overhovedet kommer varme på, og for det meste af tiden er der kun varme på i toppen af dem. Mit tryk er på 2,5bar(koldt) og ca. 3bar(varmt) og fremløb på lidt under 60grader. Jeg har en manuel 3-vejs shunt som næsten er drejet helt over på varme prioritet og ikke vv. Min brænder varme nemt kedelen op til 60 grader og drosler så ned på 10% ydelse og starter så fuldt op igen når kedlen er lidt under 60. Det er som om der mangler flow i systemet. Min cirkulationspumpe kører fint.
Anlægget er et lukket 1-strengs system, altså et rør ud som fordeler sig til de sider der nu er radiatorer.
-edit- min retur er iøvrigt kold, selv efter flere timers drift.

6 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Måske du har en snavs samler der er stoppet .

Det er også muligt at det stadig er luft, især efter alt vandet har været af anlæget ,der blir der ved med at komme luft i laaaaaaang tid efter

jacob faglært svejser IWP

[email protected]

Skrevet af jacobbb på 16 apr 2012 18:43
Måske du har en snavs samler der er stoppet .

Det er også muligt at det stadig er luft, især efter alt vandet har været af anlæget ,der blir der ved med at komme luft i laaaaaaang tid efter

Ja, jeg har faktisk tænkt på om der sidder snavs i min shunt. Har banket flere gange på den, men dog uden held.

Har lige fundet ud af det faktisk er et to strengs system, i stedet for.

Du har udluftet cirkulationspumpen - er der kedelshunt på kedelen,så prøv at lukke for omløbet, se om varmen kommer frem i anlægget.
Den simple måde at danne overblik er ved at føle på rørene med hænderne (pas på - 60 °C er også varmt) ud fra devisen - stor temperaturforsdkel = lille flow/ lille temperaturforskel = stort flow.
Sagt på en anden måde leder du efter en stor temperaturforskel og umiddelbart lyder din beskrivelse som om vandet ikke kommer ud af kedlen?
Hvis din retur er kold er det naturligt at starte med at kigge på kedlen! Hvis du kan lave varmt vand til varmtvandsbeholderen er det ikke kedlen og ergo flytter du dit fokus længere ud i installationen.
Du omtaler en shunt; er der koldt på returen selvom du har en radiator åben kommer der ikke noget tilbage og du må derfor fokusere på den.
Følg på den måde varmen ud i installationen så finder du fejlen....
Som vvsèren skriver så flot. Brug dine hænder er der varme efter shunt virker den(håndtag kan godt knække). Varme på retur er der ikke noget forbrug.
Kan forstille mig at du har termostat på alle dine radiatore prøv at pille alle sammen af(så står de på max) og når du har dem af så prøv lige at motionere stifterne.
Tjek at alle ventiler er helt åben.
Men dit bedste værktøj er dine hænder.

it is better to burn out than to fade away
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis