Opvarmning af hus.

Hej,

Vi har købt et 1-plans hus, 136 km2.

Det opvarmes i dag med el varme kombineret med en luft-luft varmepumpe og en brændeovn.

Det årlige elforbrug er ca. 10.000 kwh. - det skal dog siges at det er et pensionistpar som har beboboet huset. Vi er en familie på 4 og skal derfor nok bruge mere el og varme.

Nu overvejer jeg hvad der skal ske.

1) Skal vi beholde elvarmen og luftpumpen og evt. smide et 6.000 kwh solcelleanlæg på taget. (ca. investering kr. 120.000,-)

2) Skal vi smide naturgas ind, da det ligger i vejen. (ca. investering kr. 130.000,-)

Hvad mon bedst kan betale sig?

Jeg har ladet mig fortælle at luften ved elvarme godt kan blive "tør" og at den vandbårne varme er bedre?

Hvis vi gerne vil have gulvvarme er det vel også voldsomt dyrt, hvis det ikke er vandbårent?

Pyha - mange overvejelser kan i se
11 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Solceller +solvarme med luft-vand varmepumpe

Elektronikteknikeren
Skrevet af Gregeren på 16 apr 2012 12:37
Solceller +solvarme med luft-vand varmepumpe

Det koster vel også en halv million at indstallere?
Hvis du vil Ha billig installation og drift er der vidst kun pillefyr tilbage

Elektronikteknikeren
Ud med elvarmen den er alt for dyr , 3/5.5 gange så dyrt som en varmepumpe , så det er enten naturgas eller varmepumpe og pengene er hurtigt tjent hjem.................

   elektriker fra jævnstrømmens tid
Problemet er nok at han ikke har nogle radiatore i huset og hvis der skal trækkes nye rør i hele huset. Bliver det jo dyrt og sikkert også grimt.
Jeg er stor modstander af elvarme. Men i dit tilfælde ville jeg nok satse på solceller.

it is better to burn out than to fade away
Annonce
Det er jo en jungle

Jeg prøver at få fat i en vvs mand, så jeg kan få en seperat pris på radiatorer. Derved kan jeg nemmere vurdere prisen for opvarmningsformen.

Som udgangpunkt vil jeg helst undgå at smide gulvvarme for mange steder, da jeg skal hugge alt betonen op, isolere og støbe igen. Konen vil helst ha gulvvarme over det hele men jeg orker squ ikke at skulle igang med det arbejde.

Er der nogen der har erfaring med vandbårne gulvvarmesystemer med lav indbygningshøjde?

Er det muligt/lovligt selv at rille pex rør ind til radiatorerne og så trække/samle rør i isoleringen på loftet? Derved kan der spares lidt gryn til vvs'en

Du må ikke lave samlinger der er skjulte eller du ikke kan komme til. Ellers må du godt, når vi snakker varme.

Elektronikteknikeren
Du skal huske at ligemeget om du vælger Gas, pille eller olie fyr, så skal du have et vand-båret system ti lat fordele varmen i hytten.
Dette skal du så også med et luft-vand anlæg, og også med et solvarme anlæg.

Så alt i alt, så har du stort set kun din luft-luft + brændeovn som varmekilde, hvis ikke du skal igang med at få lavet central-varme.

Skal du have gang i den store tegnebog alligevel, så har du i mine øjne følgende muligheder:
1) El-solceller på taget, til at forsyne størstedelen af dit el-behov, som huset er bygget nu.
2) Tage tyren ved hornene, og smide central-varme i hytten, evt. med gulvvarme nu du er igang, og så køre det med kombineret forsyning fra hhv. varme-solceller og luft-vand varmepumpe, og evt. en el-solcelle til at reducere el-regningen.
3) Få installeret et varme genvindings anlæg, med en varmevæksler til luft-luft varmepumpen.

Det ekstra el-forbrug du får grundet du er en 4-personers familie, er nogenlunde opvejet af at i er flere personer i hytten ti lat hjælpe med opvarmningen, så du slipper billigere på dén front.
Der er pensionisterne jo noget mere passive, modsat ungerne der får brændt en del mere krudt af. :-)


Ang. det med at "vandbåren varme" er mindre tør end "luftbåren" er en gammel myte.
Når luft opvarmes, reduceres den relative fugtighed, hvad enten det sker med el radiatorer, alm. vand-radiatorer, varmepumpe eller sol-varme.
Så luftfugtigheden bliver altid forandret, når man ændrer på luftens temperatur.

 

Hvis I er tilfredse med varmenfordelingen som den er idag, så bibehold varmepumpen og op med solceller, så skal I jo kun betale for ca. 4000 kwh fremover. Måske kan I skifte luft til luftpumpen ud til en nyere og mere effektiv model. Panasonic´s Danmarkspumpe med copværdi på 5,6 fås for 15-18.000 kr.

Og så brug evt. resten på at isolere og skifte vinduer etc ud.

(I er tilmeldt til energiselskabet, som prima elopvarmingskunder? Dermed kan man få nedsat pris for forbrug over 4000 kwh)

Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
Hvornår skal taget skiftes? Hvis der er under 20 år tilbage i taget, så vil jeg nok overveje at vente med solceller til den tid. Der findes vist nok nogle systemer, hvor vandbåren varme føres i panelerne. Netop til sådanne formål.
Der er yderligere 1 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis