Opvarmning af hus.

Hej,

Vi har købt et 1-plans hus, 136 km2.

Det opvarmes i dag med el varme kombineret med en luft-luft varmepumpe og en brændeovn.

Det årlige elforbrug er ca. 10.000 kwh. - det skal dog siges at det er et pensionistpar som har beboboet huset. Vi er en familie på 4 og skal derfor nok bruge mere el og varme.

Nu overvejer jeg hvad der skal ske.

1) Skal vi beholde elvarmen og luftpumpen og evt. smide et 6.000 kwh solcelleanlæg på taget. (ca. investering kr. 120.000,-)

2) Skal vi smide naturgas ind, da det ligger i vejen. (ca. investering kr. 130.000,-)

Hvad mon bedst kan betale sig?

Jeg har ladet mig fortælle at luften ved elvarme godt kan blive "tør" og at den vandbårne varme er bedre?

Hvis vi gerne vil have gulvvarme er det vel også voldsomt dyrt, hvis det ikke er vandbårent?

Pyha - mange overvejelser kan i se
Hej, Vi har købt et 1-plans hus, 136 km2.... Vis hele indlægget
11 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
"Er der nogen der har erfaring med vandbårne gulvvarmesystemer med lav indbygningshøjde?"

Jeg har lavet ca. 100m2 gulvvarme på eksisterende gulv.
Der blev brugt 30mm EPS plader (flamingo), som der blev skåret spor i, og 20mm pex-rør til golvvarme. I sporene i EPS-pladerne, lægges først varmefordelingsplader i alu, som PEX-slangerne bagefter klikkes ned i. Ovenpå det hele et tyndt stødabsorberende skum-rulle + en kraftig dampspærrer. Øverst et fint ask parketgolv - nu med varme.

Det kan også laves med 20mm plader og 16mm rør (svenske mål) eller hvad du ellers kan finde, hvis indbygningshøjden har en betydning.

Jeg købte hele EPS-plader uden spor, der kunne klare højt tryk. Sporene lavede jeg med en rillefræser påført et rigtig god støvsuger (som skal tømmes ofte). Der kommer til at være små flamingostykker alle vegne efter endt arbejde, men en god støvsuger hjælper på det. Men der er til gengæld mange penge sparet på at lave sporene selv i stedet for at købe plader med spor.

Hvis du kan ofre 3cm (evt.  bare 2cm), så er det en meget let måde at gøre det på.

Gulvvarme i isolering ovenpå beton kaldes "let gulvvarme". Største fordel ved denne mode er, at du kan ændre varmen på gulvet meget hurtigt. Fra jeg tænder, og til gulvet har varme, går der måske bare 30minutter. Med "tung gulvvarme" (indstøvt i golvet) kan det tage et døgn, før temperaturen er reguleret ind.

Hilsen Anders
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis