3-faser i lejlighed.

Hej

Er der nogen af jer som erfaring med at få trukket strøm til 3 faser i en lejlighed 4 sals højde (københavn), af aut elektriker selvfølgelig.
Det drejer sig om at der skal nye grupper til det meste af hytten samt strøm til nyt induktions komfur.

Jeg er lidt nysgerrig for at høre om der andre som har fået det lavet og hvad det koster. Jeg har snakket med formanden i vores forening og han ved absolut ingen ting om det med strøm. Går vel udefra at en stikledning med 3 faser går ind i kælderen?

Håber der nogen som har erfaring på dette punkt som kan hjælpe.

Det er en detalje.
14 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Hvis det ikke er muligt at lave 3 faser fra din nuværende gruppetavle, tror jeg det bliver svært. men er 3 faser nødvendigt? de fleste komfurer, kogeplader osv kører fint på 2 faser, og en del kan klare sig med en enkelt....
At få flere grupper på tavlen er vel ikke det store problem, forsyningen til tavlen kan vel godt trække nogen flere grupper, hvis det er kogeplade for sig og ovn for sig plejer det ikke at være noget problem hvis det er nye ting, næsten alle nye hvidevare kan kører på 230V, så trækkes der bare 230V til hver af dem, det kan være sværere hvis det er et samlet komfur, det kræver nogen gange 2 faser.
undersøg om dine hvidevare kræver mere end 230V, hvis de ikke gør det så kontakt en elektriker, og bed om at få sat nye grupper i tavlen, og trukket kabler og stik rundt hvor det skal bruges, eller hvis der ikke er plads til flere grupper,en større tavle med plads til flere grupper, det kræver selvfølgelig at forsyningen til tavlen er tilstrækkelig, men det kan elektrikeren hurtigt se.

Jeg har selv lavet køkken for under 1 år siden, og både min induktions kogeplade kunne bruges med 230V og ovnen kunne bruge 230V. kogepladen satte jeg til 3 faser 400V men kun fordi det var det stik der var der i forvejen.
Der kun en gruppe nu, så tror det er en gammel stigeledning der ikke kan tåle det storebelastning. Jeg har ladet fortælle at komfur der kører på 230 volt, ikke er lige så effektive da mængden af ernergi selvfølgelig er mindre i 230 volt * 10 amp end 400 volt * 16 amp. Så ville egentlig bare sørge for når man skal ud og investere, at det også bliver ordentligt første gang.

Det er en detalje.
Det er derfor du skal Hæ fat i en trigger. Han kan f.eks. trække kogepladen på en 25A enkelt faste gruppe, hvis stigeledningen kan klare det. Der er jo også en samtidighedsfaktor at tage hensyn til. Hvor mange boliger er i i opgangen? Hvornår er det bygget?

Elektronikteknikeren
Annonce
Jamen så må jeg hellere det høre elektrikeren. Har bare altid fået at vide der skal bruges 3-faser når man skal have flere grupper og have nyt komfur..

Det er en detalje.
Jeg er elektriker

Lad lige være med at høre for meget på hvad ham pizzabageren siger. Man skal passe på med at høre for meget på folk, der ikke er uddannet til det de snakker om.

3 faser er rigtig nok, som du selv siger, langt at foretrække til et komfur, især når du har induktion, glem alt om 230 volt.
Til at starte med, kan du prøve at tage dækslet af din gruppetavle og tage et billede, og poste herinde. Hvis du er heldig er din stikledning 4 ledet, og så kan det lade sig gøre at bygge en kraft gruppe på, uden det koster dig en bondegård. Og hvis du er så heldig, at du har dig en god rør installation, kan det lade sig gøre at trække flere faser ud i køkkenet denne vej.

Elektrikeren, må godt rode i "dåsen" hos Fru Hansen ;-)

Der går 3 ledninger op fra stik ledning til min måler ( hvid, sort og blå). Jeg Går vel ud fra det er en enkelt fase, nul og en jord uden at vide det ? . Men ved du hvor meget det koster at få trukket en ny ledning op igennem de andre lejligheder op til min ?

Det er en detalje.
Hej.
Jeg er enig med SilverLine.
Det med en enkelt fase til induktion er ikke holdbart hvis man på nogen måde kan få 3 faser på......
Du siger at der går 3 ledninger op gennem din måler, så tror jeg du har 3 faser, normalt i gamle installationer går kun faserne igennem måleren, i gamle installationer plejer jord at være rød og nul plejer godt nok at være sort så det kan også være du kun har 2 faser, men igen det er meget nemt for en trikker at måle på....
kan man ikke lægge et kable på udvendig op af muren?
det er der rigtig mange steder man gør.

Ps er selv udannet elektrikker.... :-)
Nok 2 faser og en nul. Prøv at ligge billede ind af måler og tavle - så er det lidt lettere at se.

Det er svært at sige, hvad det koster at trække et kabel de 4 etager op. Det afhænger i den grad af, hvordan forholdene er. Kablet udgør ikke den store udgift i forhold til arbejdslønnen.

Hvis det kan laves på en dag, så taler vi måske 8-10.000 kr for en mand og materialerne til tavle og kabel. Der ud over så koster det også noget at få lavet installationerne internt i lejligheden.
Der er yderligere 4 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis