Ekkolod - transducer i silikone...

Hej

Vi har - som tidligere nævnt - købt nyt ekkolod, da det gamle Apelco døde sidste sommer.

Vi læste herinde, at man kunne sætte transduceren på indersiden af (glasfiber-)skroget, støbt fast med enten epoxy eller silikone. Det lød jo næsten for godt til at være sandt, men prøves skulle det, og silikone er jo ikke så permanent som epoxy.

Så forleden lavede jeg et lille 'badekar' af papæsken fra ekkoloddet, ca. 2 cm større på hver led end transduceren og 4 cm høj. Dette blev indledningsvis klistret nogenlunde fast med en streg silikone, og da det sad, blev spidsen pillet af tuben og karret fyldt halvt op. Transduceren blev plantet i silikonen, så langt ned, den kunne komme, men helt lodret selv om bunden hælder ca. 20 grader på dét sted.

Tilbage var så bare at vente på at det tørrede, og så krydse fingre for at det rent faktisk også virkede. Det fik vi så set i går, det fungerede perfekt.

Den erfaring er så hermed videregivet

Go' søndag til alle

Lars & Elizabeth, Bente II, Ishøj, XPE3524, MMSI 219015911

Led os ikke i fristelse... vi kan sagtens finde vej selv...

Hej Vi har - som tidligere nævnt - købt nyt... Vis hele indlægget
13 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
@DS: Rigtigt, det glemte jeg lige at skrive.
@Hasseltoft: Det er et Lowrance X-4 med aflang transducer til hækmontage

Lars & Elizabeth, Bente II, Ishøj, XPE3524, MMSI 219015911

Led os ikke i fristelse... vi kan sagtens finde vej selv...

Så har jeg også monteret transducer i silicone og det virker glimrende. Prøvede først med en pose med vand i, flyttede lidt rundt på den, og vupti, dybde, fisk osv. virker upåklageligt.!

 Gør det rigtigt fra starten!

LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på epoxy med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
Hej ALBINO
Vi har vores ekkolod transducer siddende i et lille rør med parafinolie, noget rigtigt fedtet stads. Røret er klæbet fast til bunden, selvsagt indvendig i skroget, med epoxy . Ekkoloddet har fungeret ganske prima, men når olien løber over er det noget møg og vi skal hælde ny olie på. Jeg vil stærkt overveje silicone løsningen. Det lydet fint.
Høghen
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på epoxy med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også