Kondens Vs trapez tag?

Vi har en udestue, hvor vi kommer ud i mange gange om dagen, i den årstid vi har frost udendørs, kommer der en del kondens på pladerne, og det er ret stor belastning da vi faktisk har det som en nr2 stue "ryge stue"  Jeg har ladet mig fortælle at pladerne skal hæves lidt med en form for gummiskive, så lægten og pladen ikke støder sammen!? Da vandet/konsensen ikke kan løbe videre mod faldretning? Findes der sådan en form for skive? Eller hvad gør man?
10 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Man holder med at ryge.

En god bund er det bedste for et pænt stykke arbejde.

Vi havde samme problem med kondensdryp, jeg skruede nogle billige sinus plader, fra J&F op under lægterne.
Det har fuldstændigt løst problemet, der kommer ingen fugt mellem de to lag.

Ikke den kønneste løsning, de har nu siddet i 6-7 år og trænger til en gang vask....

Ps taget er ikke så skrå, billedet snyder, det har ca 15 gr. hældning...
mvh jens
Hej Je_ns

Vil du ikke tage et par nærbilleder af din løsning ?
Hvordan har du gjort ved spærene ?
Og hvordan er afslutningen i bunden ?
Er der ventilaton mellem de 2 lag ?

Mvh
De sidder helt tæt på spærene, de fortsætter ud over det vindbræt for neden, mellem spærene.
Nej der er ikke ventilation, mellem lagene, kun hvad der måtte være af utætheder.
Desværre har jeg ikke lige flere billeder.

mvh jens
I vores tilfælde er det helt nyt det hele... Det er bare vandet som ikke kan komme " væk" :-) Og mit spørgsmål var jo bare om det er rigtigt monteret? Eller om jeg evt kan hæve pladerne med en "skive", så kondenser ikke bliver stoppet for at løbe videre i faldretning?
Annonce
Er det termotag du har ?
Hvis det er enkelt lags plader, tror jeg ikke du undgår kondensdryp, heller ikke ved at hæve pladerne, med skiver.

Hvis du vil forsøge at ligge skiver under, kunne du nok bruge, de plasttætningshætter man bruger til plasttag, når man skruer dem fast.
Plastmo skruer m/skiver til top-skruening af trapezplader 100 stk/psPlastmo skruer m/skiver til top-skruening af trapezplader 100 stk/psTopskruer m/skiver 100 stk.

mvh jens
Kondensdannelsen har ikke noget med skiver eller ej at gøre.

Hvorfor skulle de have det - kunne man spørge!

Når pladerne ligger direkte på lægterne vil kondensdryppet jo fremkomme ved lægterne. Hvis pladerne hæves vil dryppet fremkomme når kondensfugten ikke kan komme længere nedad.

Ved lave hældninger vil der druppe kondens mere eler mindre vilkårligt. Simpelthen når dråben bliver tung nok.

Af samme grund laves glastage og lign. helst ikke under en specifik taghældning. (Som jeg ikke lige kan huske hvad er).

Kondensdryp kan kun hindres ved anvendelse af termoruder eller -plader eller tilsvarende.
Eller ved at luftfugtigheden i rummet holdes tilpas lav.

Hej Jens. Ja, det var sådan noget jeg havde tænkt på.... Tak

Hej Sitting Bull. Det er mere fordi jeg "tror" at jeg kan få færre dryp dèr, ved at lade dråber løbe videre i faldretningen...så der ikke kommer 5 rækker gange 10 meter  Så hellere have 2 rækker, hvis du forstår....
Du kan jo monterer "kondensbakker eller -render"
Hvor kondensfugten opsamles - og efterfølgende bortledes eller fordamper. Fra.
Kendes fra industrien - og køleskabe.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis