Galvaniseret HEB 180 eller anden overfladebehandling?

Hej,

Jeg skal have en HEB 180 ind til understøtning af bjælker til gulv på første sal, den del er der styr på.

Men enden af HEB'en vil hvile på en en bærende ydermur, 24 cm bred betonmur, her vil den hvile på en jernplade på de inderste 10 cm af muren.

Min tanke er derfor at det optimale vil være at HEB'en er galvaniseret. Men er der nogen steder hvor jeg kan bestille en HEB180 der er galvaniseret, Sanistål har det ikke i deres produktkatalog.

Eller er der en anden overfladebehandling, bestemt maling som jeg evt. selv kan give den?

mvh
Claus


 

5 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Jeg aner ikke om det er godt med en galvaniseret HEB'er

Men du kan sagtens få den i galvaniseret, jernhandleren sender den bare til galvanisering.

På arbejde skulle vi bruge et firkant rør 100 x 100 x 5, i 6 meters længde, de havde de ikke i galvaniseret, men det klarede jernhandleren, det tog ikke mere end end godt en uge fra vi bestilte, til det var leveret-
mvh jens
Efter min mening er der ingen grund til at bestille en HEB 180 i galvaniseret, sålænge den ikke er placeret udendørs! Slib graterne af, og giv den evt. lidt Galvafroid på det yderste stykke. Så sparer du også lidt penge, en 180èr koster trods alt lidt at få galvaniseret. ( pris pr. kg. gods )
Mvh. Henrik.

Smed osv.
Vil tro sådan en bjælke koster i omegnen af 1000DKK/meter at få galvaniseret. (51KG/meter).
Monterede selv en tilsvarende for 5 år siden, og gav omkring 20DKK/kg.

Jeg var også i tvivl, men valgte den sikre løsning. Tit opstår sådanne tvivlsspørgsmål i projekter til mange hundrede tusinde kroner, og så er det måske ikke sådan et sted der skal spares.
Tak for input fra alle, overvejer lige hvad jeg vil gøre.

 

Jeg er enig med "hensal" i at der ikke er nogen grund til at galvanisere bjælken - Det er kun når bjælken skal indmures at der er behov for at galvanisering. Der har bjælken en konstant påvirkning af fugt, salte og andre gode ting, som vil fremskynde nedbrydningsprocessen. En god overfladebehandling af bjælken på den indmurede del vil beskytte bjælken fint de næste 100 år ;o)

Jeg har selv lige åbnet op til en 60 år gammel ubehandlet bjælke der holder spærene på mit hus og den er stadig kun angrebet af overfladerust..
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også