Junkers gasfyr

Hej alle,

Vi har et gammelt junkers gasfyr fra 93. Den har valgt at kun ville varme det varme vand, Så intet varme til radiatorerne. det kom efter jeg kom vand på, grund lavt tryk. Men jeg har altid skulle komme vand ret ofte. Det jeg tænker der kunne være galt er ekspansionsbeholderen.

Nogen forslag til problemet?

Tak
9 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Havde det været din expantions beholder, havde du heller ikke noget tryk. Det er nok snarere din eletroniske shunt der er stået af, den skal vælge om du bruger radiatorene eller har behov for varmt vand. Den skulle gerne skifte imellem radiator og brugsvand, med mindre dit anlæg er opbygget med varmt vandsbeholder.
Du har ret! Den har også drillet i noget tid med at slå over til radiator efter den har varmet vandet.
Kan sådan en skiftes ud?
Ja det kan den, men lad en autoriseret gøre det for det skal både vand og el tilsluttes.
Men det er altså ganske normalt at den efter du har brugt varmt vand, skal den slå over på radiatorene, og omvendt når du bruger varmt vand.
Dit fyr er næsten 20 år gammelt.
Måske du skulle kigge efter et nyt.
Hvis der sidder en elektrisk shunt(en grå kasse). Så skulle den lave varme når du piller den af.

it is better to burn out than to fade away
Tager du gas på os, Gasse
Annonce
Det tror jeg han gøre det eneste fyret fejlede var at jeg havde fyldt den med luft
Pinligt
HA HA GASSSS........
Jeg kender ikke junkers, på andet end at min far og farfar havde et og begge gik omkring 20år gammelt.
Men når i snakker shunt tænkte jeg 3-vejs vent...............
20 år for et gasfyr er da en fin alder og du skal ikke regne med at det holder mange år endnu, uden det koster.
Jeg vil så lige nævne for en god ordens skyld at man ikke kan fylde luft på et anlæg(med mindre man bruger en komprossor)
Så din forklaring lyder meget underlig. Men hvis det har hjulpet at lufte ud er det vel ok. Bare du husker at efterfylde med vand ca. 1,5bar

Jo du kan godt fylde luft i anlægget, for hver gang du fylder nyt vand på anlægget frigøres noget af den ilt vandet består af. Hvorfor tror du ellers at man ca. en gang om året skal udlufte sine radiatorer.
At der er ilt i vandet, kan du jo se på fiskene, de skyller vandet forbi gællerne der så optager den ilt der er i vandet.
Og der må jeg så sige nej det er ikke rigtigt!!!
Rigtigt at man kan fylde luft på et anlæg ved ikke at tømme påfyldnings slangen for luft.
Radiatorvand bliver med tiden dødt vand(vand uden ilt) og det er rigtigt at når du fylder nyt vand på anlæg er der ilt i det vand.
Men at sige at man fylder luft på anlæg, så radiator ikke virker mere, er at overdrive en kende.
Det vand du fylder på anlæg er det vand anlæget taber ved at stå stille sommeren over.
Når metal bliver kold bliver det mindre og utætheder(som er på alle anlæg) bliver større.
Den ilt der er i vandet, er så lille at du ikke vil kunne måle normalt(men forværre tæring i rør).
Det eneste tidspunkt du kan "fylde luft på anlæg" uden kompressor eller ligendene. Er hvis du tømmer anlæg for vand. Eks i 10m højde og kommer under 1bar. Ellers kommer der vand ud og ikke luft ind.
Det er ren fysik 1bar er 10m vandsøjle.
Derfor skal du som udgangspunkt havde minimum samme vandsøjle som max højde på anlæg(højste radiator)
Prøv at sætte en af dine dyre fisk i 100L radiatorvand efter en god sommer og du er en fisk fattigere.......

Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis