"Trægulv" i badeværelse i sommerhus !

Hej

Har planer om at skulle renovere badeværelset i sommerhuset hen over sommeren. Jeg kunne godt tænke mig at slippe lidt nemt hen over det, og har en ide om følgende:

Udgangspunktet er et støbt flisebelagt gulv med el-varme - lidt nedsæket så der er ca. 80mm op til dørtrin.
Ide'en er at hugge fliserne op, men lade betonen være og så lægge et træsket med isolering, vandfast plade, ny el-varmetråde og endelig ny flisebelægning.

Når jeg kunne tænke mig denne løsning, er det for at få et lidt lunere gulv og blive fri for ophugning at betondæk, udgravning, opfyldning etc. - det er trods alt et sommerhus og løsningen må jo et eller andet sted svare til den der anvedes i fleretages huse eller ? 

M.v.h.
3 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Det er en dristig løsning.

Hvad er der under betonen? (Fordi der er risiko for optrængende fugt fra undergrunden)

Hvis vi "lader som om" at der IKKE er fugtoptrængen skal konstruktioen opbygges som:

Trykimprægnerede strøer + isolering.
Dampspærre. (F.eks. 0,2mm pvc-folie)
F.eks. SPAANDEX UNIPAN KLIMAGULV
F.eks. GF13 plade
Vådrumsmembran. (Komplet)
Elvarmenet udlagt i klæber
Fliser udlagt i klæber

Hvis de omtalte klæbere anses for diffusionstætte skal der ikke udlægges dampspærre.

Hvis der er fugtoptrængen vil fugt og gulvvarme være perfekt grobund for svamp.

Hvis der udlægges fugtspærre direkte ovenpå betonpladen vil der fremkomme 2 stk dampspærrer - hvilket er uhensigtsmæssigt.

Endvidere er det ikke så helt nemt at lave korrekt fald på den type gulv.

Nedenfor et link til et gulvvarmesystem med vandbåren gulvvarme beregnet til etageadskillelser.
(Du skal lede efter systemer for elvarme)

http://www.novopan.dk/Profilerede%20spånplader-180.aspx

Som sagt en dristig konstruktion.
Du burde nok lede efter noget trykfast isolering på den eksisterende gulvoverflade, med en uorganisk plade ovenpå. Og elvarmenet og klinker. Det hele klæbet sammen.
Jeg ved ikke umiddelbart hvilken type isolering der findes til det formål.
Hej Sitting Bull

Tak for et fyldesgørende svar.

Jeg er sikker på, at der ikke er problemer med fugt nedefra, så opgaven bliver at gøre det tæt oppe fra, og jeg skal være ærlig og sige at jeg selv har mine betænkeligheder. F.eks. kunne man godt være nervøs for utætheder omkring afløb, rørgennemføringer m.v. Nu vil jeg gå i tænkeboks og se hvad det ender ud med, for "her to be obeyed" har løftet sin milde røst og proklameret, at hun ønsker lokummet flyttet fra den ene side til den anden o.s.v. - altså et total ommøblering (hvad det så skal gøre godt for ?), så der er squ nok ingen vej udenom af fatte hakke skovl og spade

M.v.h.

Lyder som en god idé at få hakket op og støbt fra bunden - men en trækonstruktion vil du også risikere at få en ustabil konstruktion med revner som resultat.
Det går ofte galt med fliser på et underlag af træ. Ville være synd når du alligevel er i gang.
God arbejdslyst
/flemming
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis