Stegt flæsk på kuglegrill




Vil lige dele mine erfaringer med stegt flæsk lavet i special holder på en kuglegrill.
Det er rigtig godt, og der kan laves en ordenlig dynge på ret kort tid.
22 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Du har drypbakke under..? og griller du så med låget på???

Tænker her på at når jeg griller en kylling på spyd, så bliver den ikke så sprød om jeg godt vil have den??

Gå efter bolden - ikke manden.

Den glade ejer af en "Maxi 77" byggeår 1980 nr. 3012
 Svendborg

Ja, jeg griller med låget på, altså indirekte.

Når jeg steger kylling, and, flæskesteg eller andre lignende krabater bruger jeg altid mit rotisserie. Det bliver helt fantastisk mørt, sprødt og saftigt. Hvis det ind i mellem halter en lille smule med sprødheden hælder jeg til sidst lidt tændte trækul ned til briketterne. Det virker på samme måde som en grill i en traditionel ovn.
Du har helt ret je_ns mht flæskesteg.
Det er flere år siden jeg sidst lavede en flæskesteg i ovnen.
Vi har grillet flæskesteg udendørs hvert år til jul siden 1993.
Dengang syntes alle at vi var bindegale, og vi måtte huske at købe briketter om sommeren, fordi de ikke kunne opdrives i vintermånederne. Det er heldigvis anderledes nu til dags
Den "flæskeholder" har du selv lavet eller ??

Når i griller kylling, and o.lign. har i så alle åbninger åbne??

Mere hvis man lukker i toppen så bliver der vel mere fugtig varme, men brikettern gløder stadig fordi der slipper luft ud i siden i kanten af den ekstra ring.

Gå efter bolden - ikke manden.

Den glade ejer af en "Maxi 77" byggeår 1980 nr. 3012
 Svendborg

Annonce
Vi lavede en kalkun, på 4 kg i julen, også med indirekte varme, og roteseri.
Den fik fin sprødt skind, og var dejlig "saftig" og ikke tør som kalkuner kan blive.

Noget af tiden havde jeg luftspjældet åbent, men ikke hele tiden, roteseriet giver også lidt "gennemtræk"




mvh jens
Flæskeholderen har jeg købt af en gut der har en pladebearbejdningsvirksomhed. Den er revolver standset ud i rustfrit stål og derefter bukket.. Kan godt skaffe et par stykker hvis nogen har lyst at prøve

Jeg griller som udgangspunkt altid med alle spjæld åbne. De lukkes kun hvis varmen bliver for kraftig, men jeg syntes det er sjældent.

Du har ret i at der slipper ekstra luft ind ved mellem ringen, og Weber nævner det også. Men jeg syntes ikke det er specielt mærkbart.

Her et billede af et par grillede kyllinger. De fik lige lidt trækul til sidst og var rigtig gode og knasende.



Nej det lyder godt. Fyldte du noget i kræet?
Du har vel ikke et billede af vidunderet? (sikkert kun mig der er underlig nok til at tage billeder af lækre retter)
Ja den var fyldt med æbler, svesker og lidt appelsin stykker.
Desværre ingen billeder, men samme fine kulør som dine kyllinger.

ps. ved godt det ikke er sket, når der ikke er billeder

mvh jens
Hvilke temperatur kommer den så op på med trækul til sidst??

Jeg har grillet kyllinger (og ænder) på mellem 180 og 230 grader i forkellige forsøg..

De mest sprøde har jeg fået ved at fjerne drypbakken til sidst og så sprede briketterne ud og låget af.

Gå efter bolden - ikke manden.

Den glade ejer af en "Maxi 77" byggeår 1980 nr. 3012
 Svendborg

Der er yderligere 12 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis