Førstegangskøber - spm til oliefyr(type)

Hej,

Jeg er i den heldige situation(!), at jeg skal bruge lidt penge på fyringsolie. (Har lige overtaget hus)

I denne forbindelse har jeg set at der kan være forskel på om ens oliefyr er af den kondenserende type eller ej. Da jeg er i tvivl om min brænder er af den ene eller anden slags, ville jeg gerne have lidt råd med på vejen.

1) Er der forskel på olien der anvendes i kondenserende oliefyr?
2) Hvordan ser jeg hvilken type mit fyr er?

Jeg kan oplyse som bonus at der på brænderen står :
Model BEO 10 FV
Typ B 10 (FV)
Bentone

Pft

/Christian

8 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Det nemmeste for dig er faktisk at spørge din skorstens fejer, det ved ham alt om.
Men Heldig, næh du er blandt de uheldige der skal betale en formue for at få varmen. Smut du hellere ned i banken og spørg efter et lille lån mere, så du kan indstalere et pille fyr, se det er der fremtid i, og så kan du se frem til at du næsten halvere din udgift til varme. (Når lånet er betalt)
1) Nej. Snuppet fra bolius.dk:
Der findes to slags oliefyr: et almindeligt oliefyr og et kondenserende oliefyr. Forskellen på de to typer fyr er, at det kondenserende fyr opvarmer vandet i radiatorsystemet med den varme røg fra forbrændingen af olie. Det gør det kondenserende oliefyr mere effektivt end et almindeligt oliefyr, hvor kun selve afbrændingen af olien bruges til opvarmning.

2) Det firma der laver service og eftersyn på dit oliefyr (eftersynet er vist nok lovpligtigt) må kunne fortælle om du har den ene eller anden type. Så vidt jeg kan google mig frem til er BEO 10 FV mærket på din brænder. Det siger vist ikke noget om hvorvidt det er den ene type eller den anden.
I store træk er forskellen på kondens og ikke kondens at et kondenserende fyr udnytter olie/gas bedre og røggas temp. er meget lavere(som regl) og der skal være et afløb i skorsten så vandet kan løbe fra.
Jeg tvivler på at din bentone er kondenserne.
Hvad angår olien er det det samme
Det er en meget god ide at få en OR/teknisk ekspert ud og se på det.
Så kan du også spørge ham om styring mm.

it is better to burn out than to fade away
Det er selve kedlen som bestemmer, om det er kondenserende, ikke oliebrænderen som sådan.
Prøv at finde fabrikat og type på din kedel......

Men sidder der ikke en seddel, fra sidste eftersyn, så kik røgtemperaturen der.
En ikke kondenserende kedel, vil røgtemperaturen typisk ligge over 100 gr. C.
mvh jens

Fidusen med det kondenserende er netop, at vanddampen i røgen kondenserer, og altså skifter TILSTANDSFORM.

Som vi husker fra fysiktimen, findes der tilstandsformerne fast, flydende og luftformig.
Ud over temperaturstigningen skal man tilføre ekstra energi for at få et stof til at overgå til en højere tilstandsform.
Og tilsvarende afgives der ekstra energi ved overgang til en lavere tilstandsform.
På den måde kan man så få virkningsgrader over 100%, selv om det lyder utopisk.

Annonce
Vile hold da kæft du får det til at lyde meget teknisk og smart. Men det er nok den forklaring de kommer med på DTU?
Grunden til at man har en virkningsgrad over 100% er at man sætter den højre brændværdi vs. lavere brændværdi.
Ellers ville du jo havde en evighedsmaskine

it is better to burn out than to fade away
Ja. det er rigtigt nok, det er et spændende emne.
Nu bruges ordet virkningsgrad ofte lidt i flæng.

Her er mere spændende læsning:

http://orbit.dtu.dk/fedora/objects/orbit:78795/datastreams/file_2921478/content

Rolig nu.
Der arbejdes med to brændværdier.
Den nedre brændværdi er den frigivne energi uden at tage hensyn til kondenseringen af det vand, der dannes ved forbrændingen.
Den øvre brændværdi tager kondenseringen med i brændværdien.
Mere vanskeligt er det ikke.

Når en liter vand fortættes/kondenseres frigives 2257 KJ for hver liter vand. Til sammenligning kræver det kun 4,18 KJ pr kg pr °C at varme vandet op. Man kan med andre ord varme 50 liter vand 10 grader op med den energi der frigøres ved at kondensere en liter vand.

For fyringsolie er nedre brændværdi ca 42,6 MJ pr kg og ovre brændværdi er ca 45,7 MJ/kg. Når man kan få en virkningsgrad over 100 er det fordi man beregner udfra den nedre brændværdi (det mindste tal).

Bemærk, at brændværdierne er angivet pr kg mens den olie man får leveret afregnes i liter. En liter fyringsolie vejer mellem 0,83 og 0,86 kg pr liter. Såden ca.

Chr.

Selvrensende filter = et filter du selv skal rense.

Bankrådgiver = Rådgiver banken om, hvor mange penge de kan plukke kunden for.

Alt hvad jeg gør er forkert. Deri går jeg aldrig galt.

 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis