Bundmaling m. kobber-pulver - Hvem kender det ?

Bundmalingen er kobber-pulver i epoxy, som rulles på i flere omgange - hvem har erfaring med dette?
Har lige læst om en den i sidste BådNyt + ringet til en sælger + kigget på en website:

Coppercoat™ bundmaling    http://www.b-on-c.dk/shopexd.asp?id=279

I sejlerbladet skriver de, at den er effektiv mod begroning og slim mv. men en anelse ru / ujævn - Sælgeren siger at den er effektiv og holder i 10 år og kan slibes til at være så glat som man ønsker det.

Har brugt en Hempel Mille Ultimate II i de seneste år, og det skal på i 2 lag for at være nogenlunde effektivt hele sommeren - men der kommer lidt begroning til sidst.
Har en planende glasfiberbåd.
Kunne godt tænke mig at lave det større arbejde (slibe gammel bundmaling af, prime og lægge denne Coppercoat på i flere lag) hvis det holder i flere år - men jo KUN hvis det er godt.

Er der nogen der ved noget om dette? Har prøvet det ?

Miljømæssigt lyder det rimeligt OK: Det er jo metallisk rent kobber, som er "limet fast" med epoxy - kobber er jo godt nok usundt for mikroorganismer, når de vil sætte sig fast på det, men kobber opløses kun meget lidt i vandet, og derfor næppe giver nogen miljøbelastning.

mvh A.



To ulykker kommer sjældent alene.
20 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
HÆ HÆ så kan du vist lige så godt bruge den kobberbassered bundmaling som kun erhvers fiskere o.l. må bruge, jeg tror ikke den nye bliver tilladt i Danmark, netop fordi det er ren kobber mod vandet. Jeg tvivler også på at det kan holde på en planende båd, har du aldrig tænkt på hvor hårdt vandet bliver når båden tvinges hen over det. Det er jo en af grundene til at en båd kan plane, bæreevnen mangedobles jo højere hastighed vandet kommer mod et fast emne. Dem der har prøvet at springe i vandet i sejlretningen fra en spedbåd, slår sig som regel grundigt, det sige at være som at hoppe ind i en beton mur.
Jeg kender det ikke. Har brugt hempels, men er gaaet over til dette. http://www.fribord.dk/content/?bundmaling-jotun-nonstop-vk,39. Syntes det er en kanon maling, og til meget billige priser.
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på epoxy med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
Kobber i epoxy bliver brugt af mange..
Man skal bare huske på at inden for et døgn før den sættes i vandet skal hele bunden slibes for at fjerne den oxydering som naturligvis kommer på kobberen.

Der er ingen begroning på bunden når den tages op. HF marine sælger utroligt meget kobber og epoxy hver forår.

Jeg har endnu ikke læst eller hørt at man kan slibe det fuldstændigt glat, men det kan vel lade sig gøre med en sliber der har en meget hård sål.

Men jeg ved ikke hvor lovligt det er.. Jeg har i mange år haft den forståelse at man, for at det er lovligt, skal formindske kobberindholdet i bundmaling... Hempels Mille har gennem den sidste årrække, tydeligt haft mindre og mindre bundfaldet kobber.. I starten lå der jo en meget tykt lag kobber i bunden af dåserne som konstant skulle røres op.. I dag er der næsten ikke noget kobber i.

Hvis det kobber er lovligt, så kan man vel også bare komme ekstra kobber i sin bundmaling og kun give den et lag.

Gå efter bolden - ikke manden.

Den glade ejer af en "Maxi 77" byggeår 1980 nr. 3012
 Svendborg

I de glade firsere experimenterede man faktisk med at lime en kobber folie i bunden af båden, men der kom aldrig en udmeldning af om det duede, blot en konklution om at det var en rasende dyr måde at bundbehandle på. Da man stadig lavede lidt større fiske kuttere af træ, blev der forhudet med kobber plader langs vandlinien og ca. 50 cm. ned i vandet. Nogle kaldte det en isforhudning, men det var for at beskytte mod pæleorm de blev monteret.
Epoxy med kobber er dyrt.. mener at det koster ca. 1.000 kr for 1 kg epoxy og 2 kg kobberpulver. Og det rækker til ca. 4 m2.

Mon ikke vores Maxi 77 er mellem 15 og 20 m2 - 7,7 x 2,5 m + kølen ??

Så det bliver måske 5 til 6 tusind?? ved det ikke præcist.. men så holder det i mindst 10 år og der er udgiften så kun til sandpapir + arbejdet med at slibe..

Men jeg troede ikke at det var lovligt..

Og hvad så når de 10 år er gået?? har man så et epoxylag med en masse "ormehuller" hvor kobberen er væk?? og hvordan sliber man så i bund og giver den en ny omgang.. 

Gå efter bolden - ikke manden.

Den glade ejer af en "Maxi 77" byggeår 1980 nr. 3012
 Svendborg

LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på epoxy med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
Annonce
De mest giftige og forbudte stoffer er ikke de rene metaller - men diverse kemiske forbindelser af kobber eller tin eller andet. I daglig tale er vi allesammen meget sjusked når vi snakker om kobber eller tin osv - men det er jo fordi ingen gider gå og sige "tri-butyl-tin" hver gang. Men der er meget stor forskel på, hvor giftige de rene metaller er i forhold til de forskellige metal-forbindelser - Så der er mange muligheder for forvirring.

Der er en lang tråd her om giftighed: http://www.ezz.dk/510683-kobberpulver

--- det væsentlige ser ud til at være at det faste kobber ikke opløses ret meget - i modsætning til diverse bundmalinger hvor de aktive stoffer frigives i løbet af sæsonen. Så kobberpartikler der sidder fastlimet i epoxy eller en kobberplade afgiver måske ikke meget. Derfor kan det jo være at det rene kobber er ret OK miljømæssigt.

mvh A.

PS Fregatten Jylland var også kobberforhudet - datidens High Tech

To ulykker kommer sjældent alene.
Hej

Det er helt almindeligt at der sætter sig lidt begroning på de nye typer bundmaling. Men den maling du bruger, er så vidt jeg er orienteret, selvpolerende. Så når båden kommer i fart vil langt det meste falde af.

Især når vandet er blevet varmt, skal der ikke gå ret mange dage før bunden er fint lyse-grøn. Men efter en sejltur, er den atter helt ren. Sådan er det i hvert fald på min sejlbåd, og den kommer jo langtfra op på de samme hastigheder som din båd.

Har selv overvejet kobber/epoxy for nogle år siden ifm at jeg sandblæste bunden. Men droppede det, da det er et pokkers til arbejde at fjerne det igen efter 8-10 år. Svaret fra forhandleren dengang, var at man da bare kunne påføre endnu et lag.

Jeg valgt i stedet at bruge en almindelig primer og så TO lag bundmaling i vandlinien og ét lag på resten af bunden. Den behandling giver jeg HVERT ANDET ÅR. Og efter 10 år står bunden stadig som ny.

God fornøjelse :-)

Mvh
Jesper
Hej
Det ser ud til at ingen har prøvet det,men det har vi.Det var et kæmpe arbejde at rense bunden inden den nye epoxy/kobber skulle påføres.Men de lovede som du skriver 10 års holdbarhed,og vi skulle på langfart,så vi ville prøve det.MEN,MEN første gang vi fik båden på land ( efter 3 år)var der begroning på næsten en halv meter.Bunden blev renset og slebet og bare et halvt år senere igen taget på land,med samme resultat.ERGO:det er ikke pengene og arbejdet værd.
MVH.Lotte

 

Hej June

Det har jo været træls med alt arbejdet og lang begroning.
--- det giver jo lidt til at tænke over.

Kan den dårlige virkning have noget at gøre med at i har haft båden i vandet i 3 år - eller har der været andet specielt for jer?

---Mange tak for dit svar - mvh A.


To ulykker kommer sjældent alene.
Som Lotte skriver har de været på langfart, d.v.s. der er nok sejlet rundt i farvande hvor vandtemperaturen sjældent er under 15 + grader, så kan begroning stort set ikke undgås.
Der er yderligere 10 indlæg i tråden.
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på epoxy med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også