Reperation af trappe

Hej alle gør-det-selv folkens!

Jeg har i min have en trappe fra haven til køkkentrappe der er opbygget af herregårdssten/fliser. Desværre er den, af tidligere ejere, temmelig sjusket lavet - mange af stenene er løse og de nederste vipper helt af hvis man træder på dem ligesom der heller ikke er fald mv.

Mit bud er, at de ikke har været fastgjort og hvis de har - er det ikke grundigt nok da der ikke er spor af hverken grus, lim eller mørtel. "Underlaget" består blot af en mursten der er lavere end resten af konstruktionen så den har ingen effekt" 

Så der er ikke andet at gøre end at pille de løse sten af/op og lave det igen og allerhelst ville jeg pille det hele op og starte forfra men orker det ikke. Og det er her jeg bliver i tvivl: Hvad skal de gastgøres med? Min svigerfar der er rimelig ferm til at lave mange ting siger at betonpuds kan klare opgaven?

Er det godt nok?
Eller skal man bruge beton?
Mørtel?
Cement?
En anden klæber/lim?


Jeg er totalt blank når det kommer til støbning. Mit bud er dog at der skal stabilgrus underneden før der skal støb af en art på? Eller er det unødvendigt?

Håber der er en der kan hjælpe?

Jeg har været inde på Ålborg Portlands og Webers hjemmeside uden at blive klogere

Mvh

Benjamin Wulff

5 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Hej Benjamin.
Ja du skal have det hele af, og så skal du sætte stenene i tørbeton, d.v.s. du blander cement og grus uden at tilsætte vand. Så har du væsentligt nemmere ved at arbejde med det. Når du har fået sat stenene og er tilfreds med resultatet vander du det hele en lille smule, endelig ikke mere end det lige bliver fugtigt, så skal den nok sætte sig i løbet af nogle dage.
Du må selvfølgelig ikke gå på trappen så længe
Sørg for at rense blokkene grundigt før du sætter dem ned, jeg har repareret en lignende trappe, jeg svummede blokkene med en blanding af cementpulver, vand og betonbinder før jeg satte dem i tørbeton (7:1 betonmix.)
Tak for de gode råd. Jeg fandt dog ud af at betonpuds klarer opgaven

Mvh

Benjamin Wulff

 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis