Ældre Metro vandvarmer slukker af sig selv

Hej allesammen. 

I min kolonihave har jeg en ældre Metro vandvarmer som i denne sæson er begyndt at opføre sig lidt for selvstændigt.

Da jeg åbnede for vandet i kolonihaven og drejede begge haner på vandvarmeren lød det som om den fint tog vand ind, men den ville ikke tænde og varme vandet.

Jeg rykkede lidt i tænd/sluk knappen og fik efter lidt besvær tændt vandvarmeren men den slukkede igen efter et minuts tid. Sådan har jeg gjort et par gange men er ved at give op.

Er der nogle med nogle gode råd eller kan folk bare fortælle om det er en VVS'er eller elektriker der skal se på skidtet evt.?

På forhånd tak

Claus
10 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Da det er noget med strøm, endten afbryderen eller termostaten, så må det være strømfordeleren, du skal have fat i. Det er vel ikke overkogssikringen, der er koblet ud?

fase
Nu kan jeg jo ikke se vandvarmeren, men det kunne det være, hvis der overhovedet er en overkogssikring.

fase
Beholderen er kalket til og slukker fordi kalken omslutter både varmelegeme og termostat.

Når varmelegemet har varmet kalkklodsen op, er der jo varmt i den forstand og naturligvis slukker den. Hvis du venter en rum tid, vil du sikkert opdage at den tænder igen, når kalkklodsen har afgivet sin energi til det omkringstående vand. Sådan står en tilkalket beholder typisk og tænder og slukker indtil vand og kalk har den ønskede temperatur.

Hvis du søger i dette forum vil du kunne finde vejledning til afkalkning af beholderen eller f.eks. http://www.lav-det-selv.dk/Forum/aft/19991 -
Mange tak for rådene. Inden jeg går videre uploader jeg lige to billeder som måske osse kan besvare mine spørgsmål...

Nogen der kan se hvilken model det er? Er den for gammel? Er der noget på billedet I kan se jeg skal gøre noget ved?

Igen mange tak!

Claus
Annonce
Det er en 30 l hurtigvandvarmer , dit problem er at der er luft inde i vandbeholderen , du skal åbne for koldt vand tilslutningen og vente på at der stabilt løber vand ud af en varmtvandshane ,så er der vand på beholderen , og du kan sætte strøm på og håbe på at du ikke har brændt varmelegemet af , hvis du holder en vandtemperatur på mere end 55 C er det nok en god ide at afkalke den.................

   elektriker fra jævnstrømmens tid
Hvis du bøjer dig ned og kigger på mærkeskiltet ( sølvgrå fætter) i bunden vil du se typen angivet som 903 dvs. 30 liter med rør ned. Der står også hvor gammel den er!
Tag spændingen til varmelegemet på gruppen hvis du kan - så der ikke sker noget hvis rammer afbryderen og tap vandet af.
Varmelegemet sidder bag flangen med de 6 bolte og i grunden skal du som udgangspunkt kun bruge en ny flad pakning som ligger mellem 'halsen' på beholderen og flangen på varmelegemet.
Husk at rense fladerne hvor pakningen skal sidde grundigt uden at ridse og hvis pakningen stadig er lavet af fibermateriale, fedtes den kraftigt i paksalve.
Det kan være lidt 'tricky' at få varmelegemet ud, hvis kalken fylder mere end hullet (hvis du forstår!), men ved en fornuftig vægtning mellem vold og 'Fingerspitzgefühl' er det muligt at trække ud. Prøv at få så meget som muligt af det der efterfølgende ligger i bund af beholderen ud med fingrene.

Hvis du ikke gider/magter/ går i sort over ovenstående/ har tid og øl til at afkalke den, passer den næste model 907 direkte på rørene, du har jo unioner lige under - jeg tror faktisk ophængsbeslaget også kan genbruges, men det er jo en lidt anden pris end ovenstående og det må man ( i teorien ihvertfald) ikke selv.


Tak for alle rådene men det er lidt pinligt.

Fik en kammerat ud at kigge på det og han var først meget uforstående indtil han kiggede under min håndvask og så at jeg ikke havde åbnet for for tilstrømningen af det varme vand til hanen... Ups, og så var der dejlig 55 grader varmt vand til mig...

Havde han ikke set det havde jeg tilkaldt en VVS'er og så havde det først været pinligt (og dyrt). 

Men igen tak for ulejligheden og rådene (som jeg gemmer) og nu husker jeg det til næste gang vandet skal åbnes i kolonihaven.

Mvh

Claus, der aldrig bliver VVS'er.
Pinligt eller ej, forfriskende med en tilbagemelding og en billig løsning... udover kvajebajer til kammeraten?
Husk næste år at der skal løbe vand ud af varmtvandshanen , før du tænder for strømmen , nå men alting endte jo godt , det er ellers en alm. måde at brænde varmelegemet af på , da det ikke kan komme af med varmen da beholderen kun er halvfyldt med vand ..................
jeg har set det mange gange.

   elektriker fra jævnstrømmens tid
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis