Bad ventilator

Jeg er ved at renovere 2 badeværelser. 6m2 og 8 m2

Jeg har før haft en billig badventilator, men har ikke brugt den så meget, da jeg bliver irreteret over larmen.

Hvad vil I anbefale til de nye badeværelser? Det skal gerne være så lydløst som muligt.

Jeg har kigget lidt på termex kanalventilator  med timer:

http://www.elvvs.dk/p/kanalventilat...mer-17537/

måske med trinløs hastighedsregulering

http://www.elvvs.dk/p/regulering-es...r15-17395/

Hvad mener I? Er det vejen frem, eller er der bedre alternativer?

Ventilatorene kan sidde i loftrummet og der er afkast over tag via taghætter.


Venlig hilsen

Jens

16 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Ja man kan jo altid bare åbne vinduet

En ventilator er jo blot en motor, et rør og en ventilatorvinge. Antallet af omdrejninger og vingens udformning bestemmer ydeevnen. Motorens og lejernes kvalitet betyder selvfølgelig noget, men den aller mest betydende faktor mht ventilator støj er vingebladet udformning. At købe en dyr model er i sig selv ikke nogen garanti mod støjgener. Men at flytte den op i et tilgængeligt tagrum vil helt sikkert hjælpe. Husk at tage højde for kondens osv

Oven i de 1400 kr for ventilatoren skal du selvfølgelig lægge ordentlige kanalrør, bøjninger og tilslutninger. Det bliver hurtigt en lidt pebret fornøjelse - men helt sikkert dejligt støjSVAGT

/bjørn

Skrevet af Æblebjerg på 11 apr 2012 01:09
Jeg er ved at renovere 2 badeværelser. 6m2 og 8 m2

Jeg har før haft en billig badventilator, men har ikke brugt den så meget, da jeg bliver irreteret over larmen.

Hvad vil I anbefale til de nye badeværelser? Det skal gerne være så lydløst som muligt.

Jeg har kigget lidt på termex kanalventilator  med timer:

http://www.elvvs.dk/p/kanalventilat...mer-17537/

måske med trinløs hastighedsregulering

http://www.elvvs.dk/p/regulering-es...r15-17395/

Hvad mener I? Er det vejen frem, eller er der bedre alternativer?

Ventilatorene kan sidde i loftrummet og der er afkast over tag via taghætter.



Hej Æblebjerg

Den der ventilator er rigtig god. Har som elektriker sat flere af dem om, og ud over at den suger temmelig godt, så er det minimalt hvor meget den larmer. Vindstød/sus kan man selvfølgelig ikke helt fjerne, men ellers er den ret tavs. Husk at fra overkant loft, skal dine aftræksslager være isoleret.

Elektrikeren, må godt rode i "dåsen" hos Fru Hansen ;-)

Jeg skal også have lavet ventilation til badeværelset, der har tidligere været almindelig passiv udluftning i rummet til taget, men den tidligere ejer har sat andet loft op, og har ikke lavet hul til udluftningen, så efter et langt bad løber fugten ned af væggene.

Vil gerne have ventilatoren på loftet, men den skal jo gerne være fugtstyret, det er den kanalventilator da ikke er den??
Skrevet af Pizzabager på 19 apr 2012 19:07
Jeg skal også have lavet ventilation til badeværelset, der har tidligere været almindelig passiv udluftning i rummet til taget, men den tidligere ejer har sat andet loft op, og har ikke lavet hul til udluftningen, så efter et langt bad løber fugten ned af væggene.

Vil gerne have ventilatoren på loftet, men den skal jo gerne være fugtstyret, det er den kanalventilator da ikke er den??


Du kan tilkøbe et seperat modul med hygrostat, som passer i en alm. Indmurrings dåse / forfra dåse.

Elektrikeren, må godt rode i "dåsen" hos Fru Hansen ;-)

Annonce
Silver:
Tak for svar. Har du haft nogen form for styring til dem du har monteret?

Jeg kunne godt tænke mig at styre den med en timer. Jeg kan se den fåes i en version med indbygget timer, men så skal man vel op på loftet og pille hvis man vil ændre på tidsintervallet? Jeg kunne godt tænke mig en seperat timer i badeværelset med en drejeknap eller lignende, så man nemt kunne regulere timerintervallet. Sådan en har jeg dok ikke kunne finde. Jeg kan kun finde noget i denne stil, hvor man skal pille dekslet af for at ændre indstillingen.

http://www.elvvs.dk/p/lk-fuga-timer-8a-hvid-31075/

Venlig hilsen

Jens

Orla: Det er nok rigtigt for et moderne hus, men når man bor i et gammelt utæt hus, så er der bestemt ikke behov for mekanisk ventialtion ud over spidsbelastningerne ;o)

Venlig hilsen

Jens

Skrevet af Æblebjerg på 20 apr 2012 06:55
Silver:
Tak for svar. Har du haft nogen form for styring til dem du har monteret?

Jeg kunne godt tænke mig at styre den med en timer. Jeg kan se den fåes i en version med indbygget timer, men så skal man vel op på loftet og pille hvis man vil ændre på tidsintervallet? Jeg kunne godt tænke mig en seperat timer i badeværelset med en drejeknap eller lignende, så man nemt kunne regulere timerintervallet. Sådan en har jeg dok ikke kunne finde. Jeg kan kun finde noget i denne stil, hvor man skal pille dekslet af for at ændre indstillingen.

http://www.elvvs.dk/p/lk-fuga-timer-8a-hvid-31075/


Jeg har kun set dem der er indbygget som du nævner. Men hvorfor mener du også du har behov for at ændre efterløbstiden relmæssigt ? Hvis jeg var dig, ville jeg tilkøbe en hygrostat, sådan at ventilatoren køre når det er fugtigt, og stopper når der er tørt, og samtidigt have det tidsrelæk i ventilatoren, hvis det er lugt du tænker på. Men det vil så altid være efterløb på, så det ville være godt at have det på en seperat tænding. Hvis du ønsker at ændre efterløbs tiden hele tiden, ville det kunne lade sig gøre hvis du havde IHC, og fik sammensat en funktionsblok til det.

Elektrikeren, må godt rode i "dåsen" hos Fru Hansen ;-)

Man skal tænke på, at ventilationen i vådrummene i princippet er den der skal fjerne den dårlige luft i opholdsrummene, og i et ældre hus er der en del mere fugt der skal fjernes, end i et nyere hus.
Jeg ved godt at der er utætheder i et ældre hus, men det er jo sådan set kun når det blæser, at der ventileres denne vej, og så er det bedre at få disse utætheder lukket, og styre sin ventilation på den korrekte måde.
Husk at der skal være ventilation til andre rum gennem dør eller på anden måde!
Der er yderligere 6 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis